måndag 14 juli 2008

Sj Sj gamle vän

Det går tydligen att göra goda pengar på SJ-biljetter. SJ-systemet där priset blir högre ju närmare avresedagen man kommer har öppnat för en svart biljettmarknad där folk köper biljetter de första dagarna de säljs, och sen säljer dem vidare för mångdubbelt vad de betalat, men fortfarande billigare än SJ-priserna i det läget.

Att åka tåg är ett av de minst miljöpåverkande sätten att resa idag, det är de flesta överens om, men SJ behöver få ordning på både förseningar och biljettpriser om tåget ska bli tillräckligt konkurrenskraftigt.

Varför inte investera en hög skattepengar i att renovera och bygga ut spåren, kanske placera delar av dem ovanför markytan rent utav? Jag föreställer mig att det skulle ha god effekt på förseningarna, och mindre miljöåverkan än traditionella banvallar och saker och ting. Finns det nackdelar med det jag inte känner till? Moderna, bekväma tåg, moderna, bekväma stationer, rimlig turtäthet ända längst upp i norr, varför inte ända upp till ishavet, möjlighet att resa bekvämt och utan långa väntetider på stängda stationer tvärs över landet också, och så billiga biljetter överlag.

Vore inte det en god investering av en hög skattepengar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar