tisdag 15 juli 2008

Madrasserad cell

Mamma A skriver om överbeskyddande föräldrar, apropå en kommentar hon fått på ett bildinlägg och jag kan inte annat än instämma. Barnen måste lära sig hantera livet, de måste lära sig var gränserna går och det gör de bara genom att prova på att stångas med dem. Vi kan varna, vi kan stå i kulissen och nervöst bita på naglarna men vi kan inte lära åt dem, det måste de göra själva.

Världen idag är hård och kall, inte särskilt barnvänlig människovänlig och många föräldrar är osäkra i sin roll, både i sin roll som vuxna och i sin roll som föräldrar. Att föräldrar som är osäkra och rädda har svårt att låta sina barn prova på att hantera världen är inte så konstigt, men resultatet kan bli katastrofalt.

Se er omkring på barnen och ungdomarna idag! Se hur många av dem som vänder rädslan och osäkerheten inåt, mot sig själva, som skär sig i armarna, svälter sig, plågar sig på många sätt för att bli sätta, för att hantera ångest och rädsla. Se hur många av dem som vänder rädslan utåt, som slåss och bråkar, misshandlar och förstör för att få uppmärksamhet, för att få hjälp att hantera världen.

Vi kan inte spärra in våra barn i en madrasserad cell. Det är mjukt, och kanske är det så att inget ont kan nå dem där, men de blir förstörda där inne. Och det var väl aldrig meningen?

Läs och begrunda. Hur ska barnen lära sig hantera grådvärgarna om de aldrig får försöka?

4 kommentarer:

  1. Jag älskade filmen! Fan vad jag bölade... Nog den bästa filmen jag har sett på länge=) Gav ifrån mig små glädjetjut under filmens gång.

    SvaraRadera
  2. Trots att jag är ganska säker på min sak angående att barnen tyvärr måste lära sig själva vart gränserna går i många fall, så är det OTROLIGT skönt att se att det finns andra föräldrar som delar mina åsikter. Det tackar vi speciellt för!
    Sen har jag också upptäckt att dom som offtast säger något inte har barn själva....

    SvaraRadera
  3. Jag vet inte jag, tycker jag hör rätt många föräldrar som gärna vill linda in ungen i bomull och sätta den i glasmonter också, och ser i skolan en och annan som växt upp så... de har det inte lätt.

    Svartsynt som jag är funderar jag ibland på hur de resonerar, de där glasmonterföräldrarna. Om de i morgon dag bleve överkörda av bussen, hur skulle deras ungar då klara sig? De har ju aldrig fått prova på, aldrig fått öva, aldrig fått lära sig hantera världen!

    SvaraRadera
  4. skickar över en länk till dig så där inte blir några sura miner från karln=)http://www.imdb.com/media/rm201300224/tt0378109

    SvaraRadera