lördag 26 juli 2008

Skillnader mellan könen - matte

Skälet till att matte är så viktigt - och det gäller både i USA och i Sverige - är att matte är det filter som håller kvinnor utanför många yrken inom vetenskap och teknik. Och det är yrken med högt anseende och hög lön, säger Professor Janet Hyde vid Wisconsin-universitet
DN har en artikel om hur hon, tillsammans med ett par kollegor, analyserat resultatet från motsvarande nationella provet i matte i tio delstater i USA. Flickor och pojkar är lika duktiga, bland de bästa överväger pojkar fortfarande men en av tre är trots detta flicka.
Effekten är inte universell, den varierar mellan olika grupper. Och skillnaden har minskat med tiden. Den var större för 20-30 år sedan. Jag förväntar mig att det kommer att fortsätta att krympa, säger Janet Hyde.
Att det inte finns någon ordinarier professor i matematik i Sverige ännu förklarar Magnus Fontes, prefekt för Matematikcentrum i Lund, en av Sveriges största matematiska institutioner, såhär:
Jag tror att det beror på brist på förebilder, men även på att vi har väldigt dålig finansiering för tjänster direkt efter doktorsexamen. Jag har en känsla av att män har lättare att hålla sig kvar på tillfälliga tjänster. Kvinnorna tar större ansvar för sin framtid, de vill inte stanna på vikariat och lösa timmar
Kan hända spelar det faktum in också att samhället är accepterande och tillåtande när det gäller män som snöar in totalt på ett eller annat, men rynkar pannan ogillande och fördömande mot den kvinna som glömmer damma bakom elementet för att hon råkat gräva ner sig i integralers universum en månad eller två? Jag vet inte, vad tror ni?
Janet Hyde är både optimistisk och pessimistisk inför framtiden.

- Jag är optimistisk för jag vet att flickor kan göra det. Det som gör mig lite pessimistisk är föräldrars och lärares inställning. De tror fortfarande att pojkar är bättre i matte än flickor. Det är kulturella faktorer som håller tillbaka flickorna, säger hon.

3 kommentarer:

  1. Jag tror helt klart att det kan spela roll hur samhället ser på kvinnor respektive män som "snöar in" på ett ämne. Samhället är betydligt mer förlåtande när det gäller män, tror jag. Sen påverkar säkert ämnet också: matematik är nog ännu svårare att få snöa in på som kvinna.

    SvaraRadera
  2. Niklas: det har du så rätt i, frågan är bara varför det är så och vad vi kan göra åt'et?

    Neuman: visst var det!

    SvaraRadera