fredag 4 juli 2008

En sak i taget, först ut: Viacom mot Google

Jag läser i DN om hur en amerikansk distriktsdomare avgjort att google måste lämna ut användares nick och IP-nummer till underhållningsjätten Viacom, som avser att använda informationen till att stämma Google på stora pengar.
Viacom kommer enligt domen att få tillgång till YouTube-användares login-namn och IP-adresser. Google betraktar rättegången som en attack mot internets grundvalar, men domare Louis Stanton anser att Viacom behöver mer än pseudonymer och IP-adresser för att identifiera enskilda personer.
Google i sin tur lutar sig mot en amerikansk lag från 1998 som säger att internetbolag inte är ansvariga för vad användarna lägger upp på webbsidan.
Rättens felaktiga domslut är ett bakslag för den personliga integriteten och tillåter Viacom att se vad du tittar på på YouTube, säger Kurt Opsahl, advokat på Electronic Frontier Foundation, till AFP.

- Vi uppmanar Viacom att lägga ner denna begäran och Google att vidta alla nödvändiga åtgärder för att överklaga domen och skydda sina användares rättigheter, tillägger han.
Att detta är ett bakslag för den personliga integriteten är knappast någon tvekan om, och frågan är vad Viacom avser göra med denna information? Handlar det om något så simpelt som riktad marknadsföring eller ligger det något annat bakom?

Vem tjänar på detta? Hur passar det ihop med allting annat som händer just nu? Vad händer bakom kulisserna?

Hej till publiken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar