lördag 12 juli 2008

Sätta av regeringen

Jag hör tal om att avsätta regeringen, misstroendevotum, revolution, omval. Lite här och där, i både väntade och oväntade sammanhang nämns det rätt som det är.

En och annan som talar för avsättande av regeringen avstod från att rösta i förra valet, med argumentet att 'min röst gör ändå ingen skillnad'. Det gör den. Röstar två från varje sida blir det oavgjort, då vinner den som lyckats locka med den tredje till valurnan, så visst gör det skillnad. Tänk på det nästa val, oavsett om det blir 2010 eller 2009.

Jag skulle gärna vilja höra fortsättningen, när det kommer till tal om avsättande, men det har hittills inte blivit så av skiftande orsaker. Vid ett par tillfällen berodde det på att jag tjuvlyssnade på andra människors samtal, vid ett par andra på att samtalet blev avbrutet av att omvärlden pockade på uppmärksamhet. Och vid ett par tillfällen fann jag att det faktiskt tog slut där, människorna som förespråkade ett avsättande hade faktiskt inte tänk längre än så. Reinfeldt hade rätt i fråga om just dem.

Ni som vill bli av med den nuvarande regeringen, som förlorat i köpkraft på deras politik, som känner människovärdet och integriteten minska i det system som råder nu, vad vill ni ha istället? Det skulle jag vilja vet mer om härnäst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar