tisdag 22 juli 2008

Romer är väl också män'skor?

För ett par dagar sen skrev Josh, Enligt Min Humla, om en incident i mataffären. Det var en incident med en tant, ett (sannolikt) barnbarn, ett betalkort och ett romskt par. Idag skriver Expressen om en situation på en badstrand i Italien. Två romska flickor, tolv och tretton, drunkande. De ligger döda på stranden och människorna omkring reagerar som de vore ilandfluten tång. Det var främst det sista exemplet här som fick mig att författa en sån rubrik som jag gjorde.

Visst finns det kriminella romer, det är självklart. Och visst finns det romer som är nästan överjordiskt snälla och omtänksamma. De flesta befinner sig någonstans mellan dessa två poler. Det gör de flesta människor. Romska ungar ställer till sattyg, de snor cyklar, de slår sönder rutor, de nyps och slåss och går ihop i gäng och ger sig på andra ungar. Det gör de flesta andra ungar också. Faktiskt. Barn är ingen änglar, tvärtom. Barn är ofta jävligare, mer utstuderat elaka och manipulerande än vi vuxna kan föreställa oss.

Innan ni börjar hata mig, och skicka fler fler nationalistiska kommentarer och hot till mig, så läs en gång till vad jag säger. Romer, kosovoalbaner, araber, svenskar, det är mindre skillnad på oss än det är skillnad på en spaniel och en schäfer. Välj själv om du vill vara spaniel eller schäfer. Mörkhåriga människor med brun hy och bruna ögon är inte mer värda än rödblonda blåögda vikingaättlingar. Inte mindre heller.

4 kommentarer:

  1. Expressens beskrivning har sedan visat sig vara lögn. Följ länken som jag angivit och se filmen. Den visar en annan version än den som media önskat ge.

    SvaraRadera
  2. Gör det någon större skillnad?

    SvaraRadera
  3. Jätte bra skrivet!
    Jag önskar alla kunde ha hjärnan på rätt plats som du ..

    SvaraRadera