lördag 12 juli 2008

Chinese Whisper



Att jag inte tillhör de kristnas skara tror jag många av er räknat ut. Det har många orsaker, främst, förmodligen, att jag helt enkelt inte tror på den kristna guden, men den största anledningen till att jag tog mod till mig och gick ur kyrkan var faktiskt den väldigt vanliga skenheligheten hos de kristna som omgav mig i det skedet i livet. De log väldigt mycket, de var väldigt prydliga och de var fruktansvärt fördömande mot den som inte tillhörde deras skara. Det var otäckt, det var Stepford Wives och varje gång jag hör Todd Agnews låt My Jesus tänker jag på dem. Deras Jesus hade vackra blå ögon, lockigt brunt hår och vacker hy när han hängde på korset, vemodigt leende. De kunde mycket väl ha stängt dörren till sin kyrka för att inte riskera att han blödde på mattan.

Många, väldigt många kristna är av annat slag. De är trevliga, rara, vanliga människor med stora hjärtan och omtänksamhet ut genom öronen. De dömer ingen, ser inte ner på någon och sätter inte sig själva högre än andra bara på grund av sin kristenhet. Sådana är de flesta av de kristna jag har i min närhet idag, och det gör mig glad. Vi ser olika på somligt men lika på det mesta, och när de ler så ler de på riktig.

Och det är skönt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar