torsdag 10 juli 2008

Kulturfyra om böcker igen

Veckans kulturfyra handlar om böcker, så med förtjusning hoppar jag med i leken:

1. Hur skaffar du de flesta av de böcker du läser? Köper eller lånar? Köper inbundna böcker eller pocket?

Köper och så långt det någonsin är möjligt, alltid pocket. Jag vill ha med mig böckerna jag läser överallt, på bussar och tåg, i väntrum och ut på altanen, inbundna böcker är tunga och otympliga, har vassa hörn och ryms sällan i min rockficka.

2. Hur ofta går du på bibliotek?

Inte särskilt ofta, jag är sällan i närheten av universitetet numera och det lokala biblioteket, tja, vi har helt enkelt inte samma syn på vad som är läsvärt, jag och de andra tanterna och gubbarna i byn.

3. På bibliotek finns ju ofta nuförtiden datorer att sätta sig vid och surfa och filmer att hyra också och en tidningshörna. Där brukar också arrangeras konstutställningar. Utnyttjar du bibliotek till något mer än låna böcker?

Mycket sällan, det skulle vara konstuställningar då.

4. Och ja: vilken bok läser du just nu?

Shantaram av Gregory David Roberts. Har precis börjat på den, så allt jag kan säga hittills är att språket är rikt och miljöerna välarbetade.

Sandman, Preludes and Nocturnes av Neil Gaiman. En klassisk Gaiman-saga, underhållande och filosofiskt tankeväckande på samma gång. Tänk om det är så att anledningen till att nittonhundratalet såg ut som det gjorde var att någon fängslade John Blund i början av seklet, och att våra drömmar därefter totalt spårade ur. Hur påverkade det då vårt vakna liv, vad gjorde det med samhället?

Te Enligt Nasse av Benjamin Hoff. Charmerande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar