tisdag 24 mars 2009

Hemkunskap utan mat

I Svenstaviks skola i Jämtland får barnen ha hemkunskap med teoretisk matlagning, förtäljer oss Expressen.
Problemen har även drabbat sy- och träslöjden.
– När sytråden är slut, då blir det inget mer där. De får sy utan tråd antar jag, säger Pia Tronsgård-Falk.
Det är hon som är den teoretiska hemkunskapsläraren.

Ja vaddå då? Har inte barnen nuförtiden någon fantasi? Ha! När jag var ung, då hade vi fantasi minsann! Då lekte vi med kottar och pinnar, vi kokade soppa på spik och vi var förbaskat tacksamma om vi fick en teoretisk hemkunskapslektion. Vi steg upp en kvart innan vi gick och la oss, och sen fick vi gå sju mil till skolan. Utan skor. På grusväg. När vi sen kom fram till skolan fick vi först hugga ved och bära in vatten, sen fick vi sätta oss på varsin stubbe, med varsin pinne som vi hade till att skriva i jorden. Men vilken fin handstil vi fick!

Det var tider det.

Ursäkta, jag blev lite väl Pythonsk där ett ögonblick.

Allvarligt, det här är ju löjligt. Politiker, man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke! Nu får ni ta och bestämma er: vill ni ha en konkurrenskraftig, högkvalitativ svensk skola, eller vill ni ha en svensk skola som används som avskräckande exempel i världen? Jag vet vad jag vill, men frågan är om ni vet vad vi vill?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar