fredag 20 mars 2009

Flumpedagog?

Hur är en flumpedagog? Hur ser själva definitionen ut? Det känns fasligt luddigt, som ett slags nysvenskt skällsord som någon hittat på för att slippa beskriva vad h*n egentligen menar, utöver viljan att vara nedlåtande.

6 kommentarer:

  1. Jag har skrivit flera inlägg om det där och det är inte lätt...

    Kortfattat innebär det för mig att jag arbetar mot även andra mål än de mätbara kunskapsmålen som visar sig i de nationella proven (obs! "även") och att jag i min pedagogik försöker motivera eleverna med andra metoder än "piska och morot"...

    Det är ju så fort man gör något av detta i skolan som man kallas "flummig", och med den definitionen kallar jag mig gärna "flumpedagog".

    SvaraRadera
  2. Jag inser att det nog är den långfattade förklaringen jag är ute efter, för trots din pedagogiska förklaring christermagister så känner jag mig lika okunnig om begreppet som nyss =/

    SvaraRadera
  3. Jag tror du har rätt. Det är i alla fall så Jan Björklund använder ordet.

    Men som Christermagister säger, så handlar det också om att i egenskap av pedagog se fler värden/mål än ett (Den Heliga Kunskapen), och att dessa andra mål är lika viktiga och dessutom samverkar. Det handlar om sådant som mognad, erfarenheter, visdom/klokhet... Utan dessa egenskaper och kompetenser blir kunskapen oanvändbar.

    Kort sagt strävar vi flumpedagoger efter att se (och få eleverna att se) hela bilden, medan Björklund stirrar sig blind på detaljer.

    Inte för att jag tror att det blev mindre luddigt nu, men jag måste ju försöka! ;)

    SvaraRadera
  4. Janne, inte för att vara stor i truten mot 'er flumpedagoger', men av din beskrivning att döma tycks det mig som om ni är helt vanliga pedagoger med en holistisk grundsyn.

    Jag funderar då på om det ligger mer i begreppet, något jag inte ser, eller om det handlar om en strävan att erövra uttrycket och ge det en positiv laddning, i syfte att minska motståndarens arsenal?

    SvaraRadera
  5. Jodå, nog är det så. En "flumpedagog" har en holistisk grundsyn. Vi "flummisar" menar att all kunskap hänger samman och att det är pedagogens roll att försöka bena ut alla detaljer, förklara världen. Oftast är "flumpedagoger" också kunniga på detaljer.
    Dessutom förstår "flumpedagoger" skillnaden mellan kunskap och värdering - förstår att man lär inte ut demokrati genom att plugga termer, utan att faktiskt tillämpa demokrati. Vi vet också att upplevelsen är viktig och att det är viktigt med balans mellan olika ämnen.
    Därför använder Jan Björklund ett nedsättande språk om oss - ty han vet att våra elever är farliga. De kan nyttja sin kunskap och förstår att fråga.

    SvaraRadera
  6. Jahapp, ja, det låter ju i hastigheten bra, och visst förstår jag poängen med att återerövra ordet, men varför ytterligare förgulliga det hela med uttryck som 'flummisar'?

    SvaraRadera