tisdag 17 mars 2009

Förtydligande

You're no different to me.

Inför mig, till skillnad från inför lagen eller andra förment högre instanser, är alla lika. Alla har rättigheter och alla har skyldigheter. Alla ska ta hänsyn till alla, ge varandra utrymme, ge varandra möjligheter, hjälpas åt och bidra. Inga gräddfiler. Inga skampålar.

Jag skiter uppriktigt talat ett stort stycke i vilken titel du har, ditt bankkonto kunde inte vara mindre intressant och vad andra människor tycker om dig får stå för dem. Din härkomst är ointressant, din kultur dekoration. Inför mig är du människa, plain and simple. Lika mycket värd som varenda annan människa omkring dig, och de är lika mycket värda som du.

Kan jag hjälpa dig en bit på väg kommer jag att göra det. Kan du hjälpa någon på väg är det din förbannade skyldighet att göra det. Kan du inte hjälpa någon annan så se åtminstone till att inte ställa dig i vägen för att hindra dem. Deras framgång sänker inte dig. Gläds åt den istället, och låt dig inspireras.

Du kan irritera mig och jag kan bli förbannad på dig. Du kan såra mig, du kan hota mig, du kan försöka skada mig. Du kan imponera på mig, jag kan beundra dig och högakta dig för dina handlingar och din klokskap. Du är ändå människa, lika mycket värd som andra människor, inte ett dugg mindre men inte ett dugg mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar