onsdag 11 mars 2009

Nästa steg

Lärare varslas. Det är lite olika uppgifter om hur många, men antalet kan nu också göra detsamma.
Det är inte otänkbart att kommunerna får ökade statsbidrag men det är ännu inte bestämt än utan det kommer redovisas i vårbudgeten
säger Björklund om saken.

En och annan uttrycker förvåning, bestörtning, uppgivenhet eller funderar rent utav på hur detta går ihop med den nya 'hårdare' linjen.

Alldeles utmärkt. Med färre lärare i skolorna, lägre lärartäthet (snälla, tala inte om för mig att Björklund talar om bibehållen lärartäthet, börja istället att se på vad det är som händer, döm honom efter vad han gör, inte efter vad han säger sig göra!) och större grupper behöver vi lite kadaverdisciplin för att överhuvudtaget kunna bedriva någon form av undervisning. Vi behöver elever som sitter tysta och inte ifrågasätter, ty sånt kommer det inte att finnas tid till. Vi behöver möjlighet att helt enkelt slänga ut de som inte sköter sig, att beslagta mobiltelefoner och att sätta små snackemonster i skämsstolar i hörnen. Skamvrår är ett ord Björklund gång på gång upprepar att han inte tycker om, men Jan lille, semantiska distinktioner ändrar inte innebörden.

Ett råd är det verktyg jag vill ge er idag: bered er på nästa smäll. Den kommer, från samma håll, i samma vinkel, och är man beredd är det lättare att resa sig.

2 kommentarer:

  1. Jag har tagit på mig hjälmen, kanske är det dags att vi också tar av handskarna?

    SvaraRadera
  2. Jag behåller nog mina på ett tag, om det beror på att jag precis målat naglarna eller något annat låter jag eventuellt hugade spekulera om.

    SvaraRadera