lördag 7 mars 2009

Kulturfyra

Jordens undergång har inte på många år varit så nära som klockan 14.44 svenskt tid på måndagen. Då passerade en mycket stor asteroid jorden på bara 72.000 kilometers avstånd - bara en femtedel av avståndet till månen.
Ur DN.
Kanske något att fundera kring i en kulturfyra.

1. Vad gjorde du 14.44 i måndags? När jorden kunde ha gått under.


Jag stod på en busshållsplats, muttrade över hur äckligt kaffe ur en automat kan vara och väntade på en buss som, i enlighet med Skanetrafikens policy, var försenad.

2. Om du visste att jorden skulle gå under om en vecka: vad skulle du göra?

Glo på mina barn och försöka skratta så mycket jag någonsin hann.

3. I och för känns det som om förändringens vindar far över världen: först föll det kommunistiska systemet och nu faller det kapitalistiska systemet. Känner du av finanskrisen?

Självklart. Man får nog vara både egocentrerad, världfrånvänd och rätt dum om man inte gör det.

4. Vad tänker du kring det här med finanskris och att Metall går med på att sänka löner.

Metall tar sina beslut, jag hoppas de är genomtänkta. Panikbeslut leder aldrig till något bra för någon. För att föra in ett kulturellt perspektiv i denna veckas kulturfyra vill jag passa på att framhålla att kultur till och med är viktigare i lågkonjunktur än i högkonjunktur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar