tisdag 14 april 2009

Radhus, rottweiler, rastaweed

Mäsklukten i radhuskvarteren runt om i landet har ersatts av den tunga lukten från doftgranar, berättar Expressen. Doftgranarna används, får vi veta, för att dölja lukten från haschodlingarna i klädkammare, på vindar, i badkar och i sovrum. Svensson odlar både för husbehov och för att dryga ut hushållskassan, och det är, enligt artikeln, främst medelklassen som hålls med gröna garderober. Marijuanan förvaras i Tupperwarelådor och i kryddhyllor, och barnen får veta att pappas blommor pratar man inte om bland kompisar och på dagis.
Flera beskriver sin drogkonsumtion som ett intellektuellt alternativ till det fördummande underklassupandet:
- Jag tror att det var poeten Raymond Carver som sa att marijuana fick honom att se saker ur ett annat perspektiv. Vi som röker på är tänkande människor, som gillar att diskutera och analysera. Alkohol blir man bara korkad av, säger en forskare på Stockholms universitet.
En socialantropolog berättar att han måste röka på för att inte dö av uttråkning över sina böcker och tjocka avhandlingar. En poet erkänner att han försökt skriva en hel diktsamling med jointen i mungipan:
- Fast det blev tyvärr bara skit, alldeles för långa resonemang
Artikeln låter antyda att för många av hemmaodlarna så handlar den trevliga nya innehobbyn om något utöver rökandet. Hobbyn ligger, antyds det, närmare Ernst Kirchsteiger än Snoop Dogg:
Stämningen på Svenska Cannabisorganisationens välbesökta nätforum Swecan kan snarare jämföras med glöden hos en grupp passionerade Bonzaiträds-entusiaster.
Här borrar man inte sig djupare i liberala teorier och frihetliga principer - utan diskuterar trädgårdstips.
Hur man klonar sticklingar, konstruerar hydrosystem med sprinklers i gillestugan eller ställer in plantornas pH-mätare.
Medlemmarna lägger stolt ut bilder på sina cannabisprojekt och ger varandra uppmuntrande kommentarer. Någon tipsar om recept på marijuanabröd och haschtryfflar.
70-talets flumhippies, som glatt petade ner roliga frön i trädgårdslandet och rökte upp själva bladen var totala amatörer i jämförelse med dagens pålästa potheads.
En 25-årig odlare som jag får kontakt med via Swecan jämför till exempel sin hobby med vinprovning. Själva rökandet är inte ens huvudsaken, menar han:
- Det är så jäkla kul att se plantorna växa, att följa det vegetativa stadiet.


Expressens artikel avsluts med att trebarnspappan Niklas i Dalarna, han med knarkförrådet i garderoben, berättar om sitt odlarliv:
Han berättar att han lever sunt, äter hälsokost och tränar regelbundet på gymmet.
- Jag är ju ingen stenad pundare som sitter hela dagarna framför datorn med en bong och blir dum i huvudet, säger han.
Ibland säljer Niklas knark till vänner och bekanta för att dryga ut hushållskassan, så att familjen kan åka på semester några veckor till Medelhavet. Hans fru röker också på när hon har mensvärk.
- Ibland blir jag orolig för att brevbäraren ska känna lukten. Men risken att åka fast skulle vara större om jag försökte få tag på droger på andra sätt. Jag vill inte beblanda mig med kriminella och köpa haschkakor av Bandidos, säger han.
Jag påpekar att han faktiskt är kriminell själv. Hur motiverar han det? Och vad händer med barnen om han åker dit? Den minsta är bara två år.
Niklas funderar en stund.
- Inget sånt skulle få mig att sluta. Om socialen skulle ta ifrån mig barnen skulle jag ta med familjen och flytta utomlands.
Odlingen i klädkammaren är en form av motstånd, förklarar han. Mot svenssonlivet. I radhuspappans tysta revolt är marijuanan det hemliga liket i garderoben.
- Det är det sista uttrycket för rebelliskhet, för att man inte gått med på samhällets alla normer och regler. Man visar att man trots allt inte har gett upp.
Så bra att få det förklarat. Radhussvensson revolterar, men vill hålla händerna rena, absolut inte beblanda sig med den föraktade underklassen eller smutsiga kriminella. Tre präktiga V har ersatts med tre rebelliska R: Radhuset, Rottweilern och Rastaweeden i garderoben.

16 kommentarer:

  1. Det odlas nog en hel del i rosengård också.

    SvaraRadera
  2. Det finns väl en del radhus där också, det har du rätt i.

    SvaraRadera
  3. Bläh, jävla skitattityd!
    Odla tomater eller chili och gå och ta en öl!

    Jag är så trött på allt snack om marijuana och att det är något annat än att droga "på riktigt".

    SvaraRadera
  4. Kisse, tomater och chili är ingen dum kombination. Men attityderna i samhället ändras. Jag är särskilt fascinerad av hur detta att flytta drivhuset inomhus får dem att känna sig så coola och vågade. Det handlar nog mer om detta än om drogen som sådan, tror jag.

    Men jag kan vara fel ute.

    SvaraRadera
  5. Men vad är det människor känner ett behov av att revoltera ifrån?

    Är det ballt för att det är olagligt eller?
    För om man tycker det är coolt med odlandet kan man väl ställa in en avokadoplanta i garderoben och smussla med den lika gärna.

    Jag ser inte det häftiga i det.
    Men så röker jag inte på heller.

    Har man dessutom barn ska man fan kamma sig och bete sig. *surtant*

    SvaraRadera
  6. Tja, nu är jag ju ingen garderobsodlare, utan jag har bara texten i Expressen att utgå ifrån, men mot Svenssonlivet revolterar man tydligen. Dvs mot sig själv, på något vis. Kanske mot en känsla av att man svikit sig själv, gett upp sina drömmar för något slags normliv man egentligen inte vill ha, men är för feg för att bryta upp ifrån?

    SvaraRadera
  7. Det handlar om en passiv protest kissen. Man mår ju bra i sig själv om man protesterar mot någonting även om man inte är offentlig med det. Som veganen som inte går runt med en t-shirt där det står "stolt vegan". Han gillar fortfarande att gå emot strömmen.

    Och jag tror att som Morrica försöker förklara det att det är för att vara "cool" som han odlar är lite fel ute. Han säger ju att han inte förstår vad som är felet i att röka en joint ibland när det inte är farligare än ett glas rödvin. Själva odlingen är en passiv protest och - som han nämner - ett säkrare, billigare och mer moraliskt korrekt sätt att få tag i drogen.

    Och jag håller med honom till 100%, mina barn lider inte en sekund av mitt rökande. Föräldrar som låter barnen äta på Mc Donalds är sämre föräldrar enligt mig.

    SvaraRadera
  8. Och där kom den förste. Väldigt vad du tog tid på dig, jag skrev inlägget igår, men välkommen efter.

    Jag är ledsen att tvingas regna på din parad, Arto, men jag kommer inte att plocka upp din kastade handduk, och jag hoppas ingen annan gör det heller. Att argumentera för sitt haschrökande med att något annat är ännu värre känns så uttjatat vid det här laget.

    SvaraRadera
  9. Till Morrica:

    Värst vad du var pessimistisk!

    "Att argumentera för sitt haschrökande med att något annat är ännu värre känns så uttjatat vid det här laget."

    Jag förstår inte riktigt din svenska här, men jag tycker absolut inte att det är "uttjatat" att argumentera för saker man tycker är fel i samhället. Då kan man väl lika gärna dö..

    Förlåt mig om jag inte kan förstå att jag - bara för att jag jag väljer en drog som är mindre farlig än alkohol - är kriminell och en syndare av värsta sort, men jag tycker att vi tar den här diskussionen om fem-tio år min vän, när svenskarna börjar bli vana.

    Jag rekommenderar att du läser lite om "harm reduction" - framtidens mänskligare narkotikapolitik enligt mig -

    http://www.newsmill.se/artikel/2009/03/26/cannabisforbudet-vem-gynnar-det?c=y#comment-form

    En bra sammanfattning.
    Vill du att det ska vara rättvist så kan du skriva vad du tycker skulle vara bättre/länka mig någonting som får mig att tänka. Även om vi inte delar åsikt så är vi medmänniskor, vi ska diskutera och argumentera för att komma fram till den bästa lösingen, inte naivt kasta bort en idé bara för att man lärt sig att droger är skit. Ha det bra! :-)

    SvaraRadera
  10. Arto, låt mig förklara med enklare ord: jag bryr mig inte ett dugg om varför du vill röka.

    SvaraRadera
  11. Då tycker jag att du valde ett lite konstigt ämne att skriva om på din blogg.

    Och jag tycker du är lite hjärtskärande naiv. Men vill du leva ett liv utan att ens våga tänka utanför ramarna så är det upp till dig. Men ett sånt här blogginlägg är ju som att be om debatt och jag tycker att det är lite otrevligt av dig att bara vara spydig när jag bjuder på en. Det finns en väldigt seriös politik bakom det jag pratar om och det handlar knappast om mina egoistiska skäl till att bruka drogen. Det är för sammhällets och individens bästa, men innan du tar del av denhär politiken så förstår jag om du hellre skrattar mig i ansiktet än att sätta sig in i den, för du verkar inte vara en tänkare.

    SvaraRadera
  12. Ah, en naiv, otrevlig och spydig icketänkare. Då må det vara så, Arto, och du får fortsätta tråla nätet runt för att hitta någon som inte redan hört samma haschtomteargument tjugofem gånger den här veckan.

    SvaraRadera
  13. "En liten tant på äventyr i en stor värld. Kan jag göra den lite bättre för någon, någonstans, någonsin så kommer jag att försöka. Kan jag ge någon verktyg för att göra världen bättre någonsin, någonstans så kommer jag att försöka."

    Se filmen The Union http://www.imdb.com/title/tt1039647/

    Sen kan vi diskutera hur vi kan göra världen bättre, för alla.

    SvaraRadera
  14. Wow Morrica, you are really rude!

    SvaraRadera
  15. Wow Erik, välkommen tillbaka!

    Inlägget handlar inte om marijuanaindustrin, det storskaliga odlandet, handeln över gränserna och internationella perspektiv utan om Radhussvenssons attitydglidning gentemot rökandet.

    Det jag ville belysa var hur hemodling i radhusgarderoben betraktas som något fint, coolt, lite rebelliskt, och hur rökandet i det sammanhanget upphöjs till "ett intellektuellt alternativ till det fördummande underklassupandet" samtidigt som man ser med förakt på och absolut inte vill beblanda sig med de 'kriminella och Bandidos' som man skulle tvingas handla av om man inte odlade själv.

    Det finns ett hycklande i resonemanget jag finner intressant att betrakta.

    SvaraRadera