onsdag 8 april 2009

Mistress

Duke Ellington lär ha sagt ”Music is my mistress, and she plays second fiddle to no one”. De flesta musiker jag känner skulle utan att tveka skriva under på sentensen. Musiken går först. Att ge upp den vore lika otänkbart som att ge upp sin hörsel, bara sådär, eftersom musiken är en lika självklar del av individen.

Jag tror inte detta gäller bara musiker, jag tror väldigt många människor har en mistress som inte kan spela andrafiolen utan att människan i fråga mår dåligt. Jag är inte säker på att det är fler män än kvinnor, men jag är rätt övertygad om att det är fler kvinnor än män som ändå placerar sin mistress på andrafiolens stol, och jag vet att kvinnorna som gör det mår taskigt i sig själva av sitt offer.

Jag byter inte ämne nu, även om det kan se ut så. Häng med en stund så får ni förklaringen:

I relationer idag, kärleksrelationer, äktenskap och förhållanden, så finns en ibland uttalad, oftare outtalad, förväntan att relationen ska gå före allt. Tvåsamheten är ofta helig, man ska göra allt tillsammans och ständigt ha fokus på varandra. Man ringer varandra sjuttioelva gånger om dagen, kopplar ihop mobiltelefonerna så att man ser på en liten blip på sin gps var den andre är, man planerar allt med hänsyn tagen till den andre, man flätar helt enkelt ihop sitt liv med en annans liv.

Detta kan kollidera brutalt om den ene parten har en mistress och den andre inte. Efter den första förälskelsens kollriga period pockar mistressen på uppmärksamhet, och rankingen är återställd. Hon spelar inte andrafiolen, det etablerade vi redan i början av inlägget.

Finns det en sensmoral i detta så har den inte med att ändra rangordningen att göra. Jag tror nämligen att både människor och relationer mår bra av att där finns en mistress, och ännu bättre om där finns en för var och en i relationen. Sensmoralen är snarare något i stil med att den som finner sig hänga upp hela sin tillvaro på en relation bör sätta sig ner och lyssna efter sin mistress röst. Finns hon där, låt henne inta sin rätta plats. Du kommer att må oändligt mycket bättre!

4 kommentarer:

  1. Jag är övertygad om att människor som har en mistress är gladare människor-så har man en partner med mistressm ska en egen

    SvaraRadera
  2. Kloka ord kära du. *tar fram en penna*

    SvaraRadera