fredag 3 april 2009

Kulturfyra

Det verkar som om Kulturfyran håller på att tappa lusten, och det är inte mycket att säga om den saken. Samma lek år ut och år in tar på kreativiteten, så är det för oss alla. Så här ser veckans ut:

Jag skulle vilja ha lite kulturfyretips av er den här gången. Bland annat.
Här är frågorna:


1. Hur många frågor och utmaningar, som Kulturfyran och olika bilduppgifter som Utan Ord hos Pumans dotter och Tisdagstema brukar du hänga på?


En. Denna. Jag uppskattar utmaningen, och jag uppskattar hur ren kulturfyran hålls från den luddiga gullighetskulturen som gärna blir dominerande i dylika lekar.

2. Vad tycker du är roligast att svara på för slags frågor?

Frågor som tvingar mig att stanna upp och tänka till, på teman som på ett eller annat sätt anknyter till vad som råkar vara aktuellt för stunden.

3. Har du något förslag på någon Kulturfyra?

Egentligen inte, men ser man sig omkring i samhället just nu så dyker teman som kontroll, överstatlighet och liknande upp. Kanske en kulturfyra kring Orwell, Moore, Kafka mfl? Skräckfilmer ligger också nära till hands när man ser hur världen ser ut.

Och så för att bryta av från den dystopiska tonen, kanske en kulturfyra kring kroppsutsmyckningar?

4. Vilken kultur betyder mest för dig? Böcker? Film? Bild? Bloggar? Musik?

Kombinationen, givetvis. Jag tycker inte om alla böcker, inte om alla filmer och sannerligen inte om alla bloggar. Men jag vill att de ska finnas där, för det jag inte får ut ett dugg av ger någon annan rika upplevelser.

4 kommentarer:

  1. Det var snabbt svarat. Nej då, jag har inte tappat lusten eller stinget för Kulturfyran. Men jag har bara haft så mycket att göra den här veckan.
    Och sedan tycker jag det är bra att få lite input från er, vad ni tänker om Kulturfyran
    Så den kan bli ännu bättre:)

    SvaraRadera
  2. Jag skulle gärna vilja att du utvecklar vad du menar med den ludda gullighetskulturen.

    SvaraRadera
  3. Crimson, Jag talar om den kultur där man ler och håller en polerad yta, bara ger positiv feedback på allt och aktar sig för allt som ens kan likna konstruktiv kritik. En pastellfärgad kultur som både skrämmer och irriterar, men det får man inte låtsas om.

    SvaraRadera