måndag 13 april 2009

Plattityder och insikter

Det är svårt att förklara för en människa vars världsbild skiljer sig brutalt från min hur jag ser världen. Självklara sammanhang går människan totalt förbi, eftersom den viktiga förbindelselänken är en blind fläck i deras världsbild. Det som i min värld är en naturlag är i den andra människans en lustig kuriositet och att hitta en gemensam utgångspunkt tar tid och tålamod.

Man inser rätt som det är att det jag uppfattar som plattityder kan vara just det som ger den andra människan en insikt.

Det är lika svårt för mig att förstå hur en annan människas världsbild ser ut, men när man lyckas, då plötsligt öppnas en dörr till en helt ny värld. Man ser saker man tagit för givet i ett helt annat ljus, man ser sammanhang man inte trodde visste och världen blir nyansrikare.

Jag rekommenderar alla att prova då och då. Det är hög wow-faktor på ett lyckat försök.

2 kommentarer:

  1. "Sense of Wonder" kallas det sedan fyrtiotalet. Det är en mycket större kick än ett narkotikarus...

    SvaraRadera
  2. Varaktigare och billigare därtill

    SvaraRadera