tisdag 7 april 2009

Laglig musikleverantör

Jag tar för givet att alla sidor där jag loggar in med namn och lösenord mer eller mindre automatiskt registrerar mina val på deras sida. Det är därför YouTube, t ex, varje gång jag loggar in levererar mig en lista på videos som ligger hyfsat nära min smak, och de önskar promota lite extra. Jag gillar det, det är en del av den service jag vill ha när jag väljer att registrera mig på en dylik sida. Detsamma gäller sidor som Ginza och AdLibris, jag loggar in, de registrerar och tar fram rekommendationer som ligger rimligt nära vad jag vill ha. Ibland så nära, till och med, att jag faktiskt väljer något från deras lista. Bra jobbat!

AdLibris har t ex aldrig rekommenderat mig något av vare sig Marklundskan eller Guillou, och det uppskattar jag innerligt.

Spotify, däremot, är en lustig variant. Jag provar och utvärderar tjänsten sen ett par dagar (en inbjudan kvar, hör av dig om du vill ha den) och på många sätt är den en trevlig musikleverantör, men där finns underligheter. Alla artister finns inte representerade, men det förväntar jag mig inte heller. Däremot finns oförklarliga hål i representerade artisters kataloger, låtar fattas på album, utan vidare förklaring, och så det här med rekommendationerna då. Hur har sidan fått för sig att italiensk disco och låtar man kan dansa till skulle passa min smak?

Medan YouTubes välanpassade rekommendationer ger mig en varm känsla av välkomnande får jag av Spotifys rekommendationer istället otrevliga vibbar av att de försöker polera mig, civilisera mig och strömlinjeforma mig.

Minuspoäng där, Spotify.

2 kommentarer:

  1. Jag håller med om Spotify. Antingen har du och jag exakt samma musiksmak, eller så har de faktiskt ingen koll. För de rekommenderar italiensk disco för mig med.

    SvaraRadera
  2. Eller så försöker de hjärntvätta oss till att börja lyssna på italiensk disko *anar stor och läskig konspiration här*

    SvaraRadera