Den här sortens cute-kultur har långa traditioner i Japan. Sedan sjuttiotalet har begreppet "kawaii" ("söt" på japanska) varit en självklar del av landets populärkultur. Hemsidan www.allthingskawaii.net är en bra introduktion till den världen, medan cuteoverload.com fungerar som en inkörsport till den västerländska varianten.
En annan teori som lanseras på DN är:
Skvallersajten Gawker föreslog att populariteten hade att göra med den kraschade ekonomin. Valparnas tillvaro som en drömvärld, utan oro över pengar, terrorister, börsras eller jobb som försvinner över en natt.Personligen skulle jag vilja lansera en annan teori: jag har tidigare skrivit om hur söta, underbart gulliga dagens ungdomar är. Och som ordspråket går: som de unga sjunga tralla de gamla. I en evig önskan att vara 'med', ungdomlig och pigg plockar vuxna upp trender från tonåringar, imiterar och känner sig vitaliserade. För dagen är det gulligheten. I morgon är det något annat.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar