tisdag 5 augusti 2008

Dagens ungdom!

Här går man, lagom ouppmärksam på eventulla kringvarande eftersom man dels befinner sig på en gång/cykelväg, dels har fullt upp med att betrakta de vackra molnen som rör sig över himlen.

Rätt som det är fräser en cykel förbi, bakifrån, på insidan. Cyklisten vänder sig om och väser något i stil med 'se dig för!!!' Jaha, förlåt mig, jag borde givetvis se mig om över axeln var femte meter, samt inte gå så nära kanten utan... mitt i vägen, kanske? istället! Man tycker kanske annars att en dam i femtiofemårsåldern, med cykelkorg och hela kitet, kunde låta om sig lite när hon är på väg, plinga lite, kanske? Cyklar hörs inte så mycket, särskilt inte i konsertskadade öron.

Lätt omtumlad fortsatte jag min vandring. Jag erkänner, jag blev snart distraherad av molnen igen. De är verkligen osedvanligt vackra idag, grå och ulliga och i minst tre lager rör de sig fram över himlen, ibland anar man solen därbakom genom ett slags gult, nästan lite sjukligt, ljus som kämpar sig igenom. Därför var jag inte så uppmärksam bakåt som jag nyss lovade att vara.

Rätt som det är hör jag musik närma sig bakifrån. De här nya mobilerna med små högtalare till är verkligen bra för trafiksäkerheten! 'Hej, jag kör om dig nu!' och när jag vänder mig om, beredd med min ursäkt, möter mig ett glatt flin och en trevlig vinkning.

Dagens ungdom, de har sannerligen en annan attityd än vi vant oss vid! Håller de stilen kommer samhället att bli vänligt annorlunda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar