söndag 14 december 2008

Varning

Aftonbladet berättar att japanska forskare nu nått fram, och börjat passera igenom, den barriär till tankevärlden som hittills gett oss möjlighet att bevara den del av vårt jag som gör oss till den vi är. Nu går det, klumpigt och primitivt ännu så länge men det är bara en fråga om finstämning av tekniken, att läsa tankar.

Jag vill i detta sammanhang vänligen varna vetenskap samt regim från försök att läsa mina tankar. Jag brukar förenklat likna min inre värld vid ett antal mer eller mindre sammankopplade universa, samtliga i flera våningar, där förbindelserna mellan dessa ständigt flyttas, nya öppningar dyker upp där man minst anar det och det lurar oväntade varelser bakom hörn man inte ens visste fanns. Gångarna är trånga och vindlande, det står lådor, bokhyllor och mystiska låsta skåp överallt; rum och trappor flyttar sig alltefter humör. Mitt humör. Dessutom är ljuset släckt. Detta är alltså den förenklade versionen. Den förbereder dig inte på verkligheten. Det kräver stor vana, god kreativ förmåga och inte så lite mod för att ens besöka den gästvänligaste nivån, och jag tar inget ansvar för besökares mentala tillstånd, vare sig under besöket eller efter. Det är inget skämt att det på dörrskylten står 'I som här inträden låten hoppet fara'.

Meddelas endast på detta vis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar