lördag 29 november 2008

Dagens ungdom

Dagens ungdom!

De har ingen uppfattning om sammanhangen, de tror att livet är som MTV, där den ena videon efter den andra avlöser varandra, det ska vara roligt hela tiden och inget behöver hänga ihop med ett annat.

Dagens ungdom!

De är så individualistiska, ja, själviska, faktiskt, att de inte förstår att andra människor också har känslor och behov. De kan inte samarbeta och inte vänta på sin tur, och inte ens resa sig upp för att låta någon som behöver det bättre sitta på bussen.

Dagens ungdom!

De för liv hela tiden, skriker och skränar. Det är som att de glömt bort hur man pratar på en normal nivå!

Dagens ungdom!

http://festivalinfo.se/?sida=blogga&bid=742

Jag tror jag börjar bli senil, eller åtminstone halvblind, ty när jag ser på dagens ungdom ser jag helt andra saker än jag hör människor beskriva: jag ser omtanke, värme, unga människor som utan mycket annat stöd från vuxensamhället än irriterade suckar, sura blickar och en och annan knuff bygger upp en social gemenskap med tydliga spelregler. Jag ser unga människor som inte stillatigande accepterar att någon sätter sig på dem, som förväntar sig att alla tar sitt ansvar och inte har tålamod med den som vill åka snålskjuts, men som generöst låter den maskande få en andra, tredje och fjärde chans att komma med i samarbetet igen.

Och så ser jag en vuxenvärld som inte vill släppa in dessa unga, obegripliga människor med mindre än att de anpassar sig efter oss och våra normer.

Vad sägs, gubbar och tanter, om att vi försöker öppna våra gamla sinnen och se de unga som människor rätt lika oss när vi var unga, fast bättre?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar