söndag 7 december 2008

Språkutveckling

Såhär försökte jag, i ett slutet diskussionsforum någonstans i sajberspejs, förklara hur jag ser orsakerna till en del av den språkutveckling som sker omkring oss just nu. Jag är inte säker på om bilden fungerar och går att förstå:

Jag går omkring i en ständig fascination över de förändringar språket och språkanvändandet genomgår mitt framför näsan på oss: ungdomarna erövrar internet med samma bravado och självklarhet som nybyggarna en gång erövrade västern, urinnevånarna, programmerarna, de renodlade datornördarna mfl, drivs längre och längre mot klippiga bergen där de fortfarande kan hitta väglöst land, medan vi andra nervösa står på järnvägsstationerna på östkusten och väntar på tåget som ska föra oss ut till de nybyggda småstäderna.

Där ute umgås man på ett annat sätt än i den gamla världen. Språket används på ett annorlunda sätt, det är grövre, oborstat och mer direkt, det saknar den finess och förfining vi är vana vid. Det har tillkommit nya ord och uttryck som ibland saknar både rim och reson, men folk där ute slänger sig med dem som vore det vardagsmat.

Vi som kommer ut med tåget och står där i det nya, på en träperrong i den heta torra vinden, kan vi se de möjligheter som ligger framför oss, eller ser vi bara det grovt tillyxade, det ociviliserade, det väderbitna och skrämmande? Jag vet inte, men jag hoppas vi kan vara öppna för de möjligheter som finns i den här nya världen, utan att glömma de läxor våra misstag i den gamla lärt oss.

Jag tänker gå bort till hotellet där och se vilka möjligheter den här nya världen erbjuder. Följer ni med?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar