fredag 26 december 2008

Lärare utan gränser

För drygt en månad sedan nämnde jag här 17-åriga Shamsia i Kandahar. Hon fick sitt ansiktet sönderfrätt av syra när hon och hennes kamrater var på väg till skolan, men var ändå bestämd på att hon ville fortsätta sin utbildning.

Idag berättar SvD om hur talibanerna i Pakistans hisnande vackra Swat Valley förbjuder flickor att gå i skolan och hotar döda kvinnliga studenter, enbart för att de är studenter.
Ni har fram till den 15 januari på er att sluta sända era flickor till skolan. Om ni inte lyder kommer vi att döda sådana flickor, ska ledaren ha sagt enligt en myndighetskälla [...]Enligt boende i området har talibanerna redan förstört flera statliga skolor, något som har lett till att vissa inrättar privata skolor i hemmen för att utbilda flickor.

Swatdalen var en gång känd för sitt utmärkta skolväsende. Nu har talibanerna förstört 252 skolor, främst dem där pojkar och flickor gick tillsammans.
1971 startades i Paris Médecins Sans Frontières, som på sin svenska hemsida beskriver sig själva så:
Läkare Utan Gränser är en medicinsk humanitär organisation med världen som arbetsfält. Vi bistår människor som drabbats av kriser, krig och naturkatastrofer oavsett politisk åsikt, religion eller etnisk tillhörighet.
Kanske behövs också Lärare utan Gränser? Beväpnade med pennor och papper, erfarenhet och en obändig vilja att lära ut läsning, räkning, samarbete och alla människors lika värde, naturkunskap, historia etc, förslagsvis i samarbete med FN och Röda Korset?

10 kommentarer:

  1. Precis vad jag också tycker. Har du hittat någon sådan organisation?

    SvaraRadera
  2. Inte än, men jag har inte gett upp hoppet, jag letar vidare.

    SvaraRadera
  3. Lärare Utan Gränser, det är precis en sådan organisation som jag skulle vilja jobba för jag också och om vi inte hittar en sådan organisation vad sägs som att vi startar upp en?

    SvaraRadera
  4. Vad tror ni, vore UNICEF en lämplig samarbetspartner i detta?

    SvaraRadera
  5. Det är faktiskt en bra idé eftersom jag har funderat mycket kring utbildning och barnens rättigheter.

    Det finns lärare som skulle kunna leda utvecklingen framåt mer direkt, det skulle nog uppskattas av lärare som blir begränsade inom sitt arbete. Det finns helt enkelt inga valmöjligheter som jag känner till.


    Utbildning kanske är inte livsnödvändigt som vård är för alla, vuxna som barn. Barn behöver ändå hopp, en fristad speciellt när det pågår saker omkring, där barn känner sig hjälplösa.

    Jag minns min egen barndom där skolan blev min trygghet, det som faktiskt kunde fungera och som man kunde påverka hur det skulle gå för en.

    SvaraRadera
  6. Hej! Åker till Zambia för att jobba i sommar och påbörja ett kommande utbyte. Ska vara på två skolor, en med föräldralösa mindre barn och en för ngt äldre barn i vanlig skola. Jobbar här i Sverige som lärare och trivs men vill se verkligheten och hjälpa med något iallafall. Det kommer att bli bl.a. välgörenhet(dela ut getter:)och bidra med t.ex. kritor till svarta tavlan.................m.m. Ska bli otroligt intressant. Så heja alla som är vill iväg och hjälpa-Möjligheten finns!

    SvaraRadera
  7. Lycka till, jag hoppas du bloggar om upplevelsen!

    SvaraRadera
  8. Det finns också en organisation "Teachers without borders" Kolla in hemsidan
    http://www.teacherswithoutborders.org

    SvaraRadera
  9. Oh, den kände jag inte till, tack för länken!

    Och jag menar allvar, det vore oerhört intressant om du bloggade om din resa.

    SvaraRadera