torsdag 4 december 2008

Barnuppfostran

Barn behöver uppfostras. De behöver lära sig att fungera inom och ihop med familjen, kompisgruppen och samhället, och världen. Det är inga lätta saker de ska lära sig, att vänta på sin tur, att inte klippa till den som är orättvis, att dela med sig... Ibland blir det fel, och ibland blir man rent rasande arg, särskilt när man är liten.

Och modet för dagen är då att låta ungen sitta i skamvrån. På en speciell 'timeout-stol', på ett speciellt trappsteg, på en speciell plats ska barnet sitta en stund och tiga. Tydligt utpekad som den elake, den som behöver korrigeras, ska ongen sitta där till allas beskådan.

Vad är syftet? Vad vill man uppnå med detta? Man vill korrigera barnets vanartiga beteende. Man vill lära ungen att uppföra sig, annars hamnar den på stolen, i hörnet, igen. Man vill skrämma barnet till lydnad.

Kan man inte låta ungen gå undan i sitt rum en stund istället, leka lite, fundera över vad som hände i lugn och ro, tagga ner helt enkelt, och sen få komma tillbaka och försöka igen?

Det låter mycket humanare i mina öron, men vad vet jag, gamla tanten?

4 kommentarer:

  1. Intressanta funderingar. Tittat mycket på super-nanny? ;)

    Mvh,
    Will

    SvaraRadera
  2. Nja, Ekdahl på tv4 var vad som satte igång tankarna, där bland andra Nanny Annelie var med.

    Och vidare tänkte jag att ungefär så är det ju regeringen beter sig mot oss medborgare också, begår vi ett misstag skall vi sättas på lämpligt synlig plats och pekas ut som de ruskiga syndare vi är.

    SvaraRadera
  3. Som småbarns förälder blir jag i tutat ifrån höger och vänster "time out" metoden. Att den ska vara så otroligt bra. Jag tror på time out på det sätt att man precis som du skriver stoppar barnet. Korrigerar och helt enkelt stannar upp tiden lite så att barnet får en chans att lugna ner sig och tänka lite. Men det där med skamvrå tror jag inte på!! Du är en vis tant som har uppfostrat ett gäng ungar till trevliga och artiga individer som är raka i ryggarna.

    SvaraRadera
  4. Tack, så snällt sagt. Jag tror benhårt på att förnedring, det ska man sky med alla medel. Att trycka ner det där lilla extra för att skaffa sig ett övertag i stunden kommer tillbaka i biter en i nacken senare. Se bara på Versailles-freden och vad den ledde till!

    SvaraRadera