måndag 22 september 2008

Konsten att ha en god vänskapsrelation

Jag brukar inte läsa Metro på bussen på morgonen. Inte för att jag är för fin i kanten, utan helt enkelt för att det brukar vara så trångt att jag inte får någon sittplats utan är tvungen att använda all min koncentration till att förbli stående. Men i morse, lo and behold, så fanns där en ledig plats, och på den hade en vänlig själ lämnat ett exemplar av Metro för mig att förströ mig med.

Cissi Wallin anknyter så vänligt till det jag skrev om igår, om kvinnor och preseterande, och hur viktigt det är att faktiskt stötta och få stöttning. Hennes spalt ägnas idag åt
Detta kan vi kvinnor göra för att bli bättre vänskapsmaterial
Hon avslutar sina råd med en välplacerad känga till de mammor som
ställt upp dem bredvid bästisen i grannhuset och jämfört vem som har längst, finast hår och smalast vader.
Män har ofta ett försprång, framhåller hon, eftersom
Deras morsor har inte anmält dem till Årets Lucia i bygden och tvingat dem lära sig Gläns över sjö och strand baklänges i sömnen, så de vinner över den där "malliga granntösen" och hennes "uppblåsta, falska kossa till morsa"
och det ligger en hel del i det. Tänk på det, morsor.

Och tänk på att ni inte kan abdikera bara för att era döttrar och söner blivit vuxna och flyttat hemifrån. Ni behövs då också, hjälp till med både barnpassning, bullbak och fönsterputs, och låt era barn gå ut på golfbanan ett par timmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar