fredag 5 september 2008

Kulturfyran

Ja, Kulturfyre-dags. Förra veckan gick i fantasins tecken. Idag startar jag med religion.

1. Igår intervjuade jag Patrik Engellau som skrivit boken “Guds tredje strategi”. Det fick mig att fundera kring religion. Om gud skulle komma tillbaka idag, hur skulle han se ut då, tror du? Skulle han vara en människa?

Är inte själva poängen med en gud, ffa i de monoteistiska religionerna, att han eller hon varken försvinner eller kommer tillbaka, utan är konstant närvarande? Om frågan vore hur en gud skulle manifestera sig konkret, så bleve det nog som något stort och lysande, som drar allas blickar till sig. Gudar i stort sett i alla religioner är förtjusta i uppmärksamhet, har jag noterat.

2. Vad betyder religion för dig?

För mig personligen? Inte ett dugg, jag är fullkomligt ateistisk. För mig som samhällsmedborgare, däremot, en hel del, eftersom religioner och religiösa påbud påverkar hela samhällsapparaten kring mig.

3. Just nu har ju muslimer Ramadan. De äter inte så länge solen är uppe. Har du fastat någon gång?

Ja, flera gånger.

4. Mat ja. Vilken är den vackraste maträtten för dig? Ja, vilken både smakar gott, doftar underbart och ser underbart aptitlig ut?

Nykokta kräftor med dill är vackert, men vackrast är nog den som står på ett bord kring vilket människor jag tycker om sitter, beredda att börja äta. Oavsett om det är havregrynsgröt, kräftor eller vackert skuren och upplagd sushi på fatet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar