torsdag 25 september 2008

Veckans kulturfyra

Den här veckan inleds kulturfyran inte helt otippat med Bokmässan:

1. Har du varit på Bokmässan någon gång? I så fall: vilket är ditt bästa minne därifrån? Om du inte varit där, är det något du drömmer om att göra?

Nej, det har jag inte. Jag ska inte hävda att jag drömmer om det heller, men visst skulle det vara roligt att åka dit någon gång. Jag skulle gärna lägga ett par dagar på att bara drälla runt, lyssna lite här, läsa lite där, se vad som är på gång och titta både på folk och utställningar.

2. En bok som ska presenteras på bokmässan är SMS-boken, skriven av en mängd författare. De bästa SMS:en har valts ut. Vad tycker du om SMS? Kan det bli bra litteratur av SMS, eller förstör det vårt språk?

SMS är oerhört praktiskt, mycket användbart och rationellt, både rent konkret och i det sätt det påverkar ffa skriftspråket. Förkortningar som förtydligar och förenklar kommunikationen i det lilla fönstret som en mobil erbjuder, det är en skriftspråksrevolution!

3. Idag har jag varit på en förhandsvisning av en film som heter Fishy och är inspelad i förorten Fisksätra i Stockholm. Vad tänker du på när du hör ordet stockholmsförort?

Inte mycket, jag har ingen relation alls till den staden, vare sig dess förorter eller stadskärnan.

4. Filmen Fishy handlar om två helt olika människor som blir förälskade. Vilken är din favorit bland kärleksberättelser: det kan vara på film eller i bok eller i konst, eller på teater.

Det är berättelsen om flickan som tillsammans med sin bästa vän drömde ihop en sagohjälte, och som ett helt liv senare, när hon var både tant och gammal och grå, plötsligt fann honom, livs levande i samma verklighet som hon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar