lördag 13 september 2008

Kulturfyran

Här är veckans blandade Kulturfyra. Det var riktigt svårt den här veckan, men här är mina svar:


1. Vad vet du om Kulturrådet?

Jag vet var de har sin hemsida, och hur jag tar reda på mer om jag är intresserad.

2. Om du skulle bo på en öde ö i ett år och bara fick ta med dig tre böcker: vilka böcker blev det då?

Nu är jag rysligt prosaisk, men: en bok som berättade för mig vilka växter i området som var ätliga, råa eller tillagade (gärna med en trevlig liten receptsamling i slutet), vilka som var giftiga, och vilka som har medicinsk användning. En samling sjökort (kan väl räknas som en bok?) samt en riktigt omfattande, och tom, anteckningsbok med en ask pennor till.

3. Om Big Bang-försöket verkligen slukar världen och skickar ut oss i ett mörkt hål: vilken låt skulle du vilja höra samtidigt, om det gick att välja? (Peter Gabriels sajt The Filter listade några låtar som är lämpade i det sammanhanget, förresten.)



4. Om du visste att det svarta hålet skulle sluka världen i morgon: vad skulle du helst göra den sista kvällen: se din favoritfilm, läsa i din favoritbok, gå en promenad, äta gott, dricka dig full, älska, sova eller något annat?

En helt vanlig vardagskväll, med gemensam kvällsmat, kanske lite tv, småprat, och sen säga godnatt till familjen, tala om för dem att jag älskar dem och att jag önskar dem trevliga drömmar i evigheten.

1 kommentar:

  1. http://gunillasdagbok.blogspot.com/2008/09/elensky-for-kulturrdsledamot.html

    SvaraRadera