torsdag 25 februari 2010

Skolan och framtiden

Är det viktigt att förbereda framtidens vuxna för ett liv i ett tillverkningsindustrialistiskt samhälle?

15 kommentarer:

  1. Går det att förbereda sig?

    Jag tänker att denna nationella omvända klassresa antagligen kommer ske i en kollektiv depression.

    Antagligen skulle förberedelserna handla om att "kroppsarbete är fint" - eller det kanske handlar om en annan form av industriell tillverkning?

    Jag tror inte fantasin räcker till för att föreställa sig en arbetsdag i en kinesisk sweatshop.

    Hur tänker du att det skulle gå till? Finns det kurser?

    SvaraRadera
  2. Vilken nationell omvänd klassresa tänker du på?

    Samhället vi levt i fram till nu, det som drivits av de gigantiska tillverkningsindustrierna som Volvo, Saab, Svenska Tobak mfl, är ju det samhälle svensk skola förbereder barn för idag. Det går till som så *viftar omkring för att indikera ungefär vilken svensk grundskola som helst* och jag funderar på om det verkligen är det samhället vi bör fortsätta att inrikta oss mot.

    Tänk om det är döende? Tänk om framtiden bär ett helt nytt i sitt sköte, där det är helt andra kunskaper som kommer att vara till nytta än de vi haussar idag?

    Är det, med andra ord, klokt att trampa vidare i de gamla spåren eller bör vi lyfta näsan, se oss omkring, sätta upp ett finger och kolla åt vilket håll vindarna blåser? Är det verkligen åt samma håll som igår?

    SvaraRadera
  3. Det där är en stor och viktig fråga som jag faktiskt brukar grubbla på då och då...

    Vad jag förstår, med mina begränsade kunskaper i nationalekonomi, är att vi måste tillverka/odla, eller i alla fall sälja något till andra länder eftersom vi inte kan varken tillverka eller odla allt vi "behöver" konsumera i Sverige... Tänk att ett så basic konstaterande kan leda till en så besvärlig fråga! För vad sjutton ska vi sälja i framtiden? Vad är det där nya? Var är vår plats i det nya globala samhället?

    SvaraRadera
  4. Sälja ja, men tillverka? Inte nödvändigtvis. Det finns immateriella värden vi skulle kunna satsa på. Utbildning och utveckling, t ex, vilket i sin tur skulle leda till ringar på vattnet. Tänk så stor skillnad en stor skola gör för en kommun, den genererar handel och sjukvård, nöjen och logistik, underhåll och boende, status och turism, medial uppmärksamhet, kultur och allt möjligt bra. Föreställ dig sedan den effekten i större skala, för hela landet.

    It could work.

    SvaraRadera
  5. Javisst, teoretiskt sett skulle vi ju kunna satsa på poesi... Vad som helst som invånare i andra länder är beredda att betala för. Australien satsar stort på utbildning, men det är nog lättare för dem att locka utländska studenter med tanke på språket. Turism tror jag att vi skulle kunna göra mera av, vi har ju tillgång till mer natur än många länder i vår närhet. Problemet är att man ser nackdelarna som det lätt medför framför sig, förstörd natur...

    SvaraRadera
  6. Ja, en stor del av problemet är just detta, man ser vad man har och känner sig trygg med det, vill gärna behålla allt som det alltid varit och vågar inte riktigt titta upp ovanför det intrampade hjulspåret.

    Ja, Australien satsar på utbildning, och kultur, och borde lägga fler kol på att satsa på miljö också *tittar strängt på Australien* och vi kunde göra detsamma. Samtliga svenskar i arbetsför ålder kan hygglig engelska, det vore inget jätteproblem att faktiskt bedriva utbildningar på engelska här i landet heller.

    Vi måste bara våga tänka tanken att igår faktiskt inte längre finns kvar, och imorgon kan se helt annorlunda ut.

    SvaraRadera
  7. Morrica - du säger "Vi måste bara våga tänka tanken att igår faktiskt inte längre finns kvar, och imorgon kan se helt annorlunda ut."

    Det precis så de företag du nämnde i början av denna tråd gjort. Om de skulle varit kvar med samma varor de en gång start verksamheten med hade dom varit döda för länge sedan.

    Ta bara praktexemplet VolvoBM, som idag heter VCE i Eskilstuna. Fram till början av 70-talet tillverkade man traktorer till lantbruket. Den verksamheten såldes till finska Valmet med stort ojande. Samtidigt började man sats på entreprenadmaskiner, vilket gjorde att företaget överlevde. Skulle man stannat kvar med att tillverka traktorer hade inte företaget funnits kvar. Man hade gått samma öde till mötes som varven vid samma tid.

    Det är den simpla logiken. Se till att alltid ligga rätt i tiden med kunskap och tillverkning.

    Vad vi ska tillverka och dra in nationalinkomster på i framtiden, tja säkert det vi redan håller på med.

    Men bioteknik och nanoteknik är kommande teknologier.

    SvaraRadera
  8. Kanske på det vi redan håller på med, trots avskedanden och nedskärningar. Kanske räcker det att trava vidare i samma spår, kanske inte, men att vara absolut övertygad om att man vet vad som komma skall är en rätt vansklig hållning.

    Rätt som det är dyker något upp man inte väntat sig, och den som bundit sig för hårt vid en uppfattning riskerar att stå fast på fel plats.

    SvaraRadera
  9. Visst är det så Morrica - det var väl det jag försökte säga. Att byta från traktor tillverkningen till entreprenadmaskiner var att vända skutan 180 grader. Och kom oväntat för de flesta.

    Kunskap och kompetens är just det att ta det och dra åt ett håll du minst kunnat förutsett. Annars står du som sagt på fel plats och står fast där. Och det är väl det ni ska fostra kommande generationer till i skolan eller? Att kunskap inte är huggen i sten utan förändras över tiden.

    När jag försökte beskriva vad som är hot idag är det it, nanoteknik och bioteknik. Alla tillämpliga även i den "gamla" verkstadsindustrin.

    SvaraRadera
  10. Jag har ingen storslagen vision av framtiden, men är misstänksam mot dem som romantiserar utbildning och IT. Det börjar bli trångt i den hörnan också. Å andra sidan känns det tungt att inse marknadsekonomins grymma logik när det gäller tillverkning (billigast vinner).

    Idag verkar det ju inte ens som om storskalighet är en given lösning när det gäller investeringar.

    Tillbaka till din ursprungliga fråga när det gäller att förbereda ungdomar:
    - Vänta dig vad som helst!
    - Var inte högfärdig när det gäller jobb!
    - Lita inte på staten!

    SvaraRadera
  11. Väl formulerat, Mats, tre goda råd som jag tror även en och annan medelålders skulle må väl av att ta till sig, Plura.

    SvaraRadera
  12. Men Morrica - de tre frågorna har jag ständigt lev under senast kvarts seklet.

    Så det är inget revolutionernade för mig att vänta på vad som helst, inte högfärdig när det gäller jobb, som företagare får du ta det hugg du blir erbjuden. Och lita på staten har jag aldrig gjort.

    I min värld är alla sin egen lyckas smed. Det är det jag menar med att ta kunskapen och dra den till nya höjder.

    SvaraRadera
  13. Plura, du skriver under ett anonymt nick, såvida du inte faktiskt är sångaren i det där Norrköpingsbandet. Jag har ingen som helst aning om vem du är, utan har bara det du visar fram i kommentarer att gå på när jag skapar mig en uppfattning om dig. 'Alla sin egen lyckas smed' antyder en viss, rätt naiv, okunskap om hur samhället idag ser ut för många människor. Den som varken har tillgång till hammare eller städ, och inte heller någon möjlighet att skaffa det, har det åtskilligt svårare än den som växt upp i en smedja och aldrig ens behövt fundera över hur de där utanför lever.

    SvaraRadera
  14. Jag får väl företa en turniering, du själv använder ett nick, så det är svårt att bilda sig en uppfattning om dig. Jag som du kommenterar vad du skriver.

    Och jag förstår att mitt bildspråk inte alltid faller till rätta. Jag menar inte bokstavligt smedjan. Bilden beskriver en person som ställer sig utanför det etablerade och trots alla odds lyckas ta sig fram i livet.

    Så du får ursäkta, jag som växte upp i ett arbetarhem på femtiotalet och gjort klassresan har svårt att förstå vad som är så åtskilligt svårare idag än då.

    Möjligen kan jag urskilja en sak, har du inte föräldrar som kan projektledning är du såld i dagens skolan med oplanerad undervisning och defusa mål.

    SvaraRadera
  15. Exakt så, ja, du som växte upp i ett helt annat Sverige har oerhört svårt att sätta dig in i att dagens ungdomar har så oerhört andra förutsättningar än vad du har, och det avspeglas ofta tydligt i dina kommentarer.

    Prova att, istället för att låtsas att världen nu ser ut som världen gjorde då, för mer än ett halvt sekel sedan, jämföra hur annorlunda din egen uppväxt var gentemot den uppväxt de som växte upp vid förra sekelskiftet, det mellan 1800-talet och 1900-talet, hade. Det är ungefär samma tidspann, och skillnaderna är ungefär lika stora.

    Du har inte lyckats 'trots' alla odds, du har lyckats tack vare att du hade oddsen på din sida. Jag vill inte på något sätt förminska ditt liv eller dina prestationer, men jag vill gärna ge dig ett perspektiv som kanske kan ge en gnutta förståelse för den skillnad du inte är kapabel att se. Du växte upp i ett årtionde som andades framtidstro, dagens ungdomar växer upp i en era som andas rädsla för framtiden. Blott detta, bortsett från allt annat, utgör en himlastormande skillnad.

    SvaraRadera