onsdag 3 februari 2010

Bokfrågornas ABC

Jag ligger en vecka efter, inser jag, så jag skyndar mig ikapp. Förra veckans bokfrågornas ABC alltså - bokstaven J

1. Jag tycker att det är svårt att läsa böcker skrivna i jag-form då det krävs en del av författaren för att det ska bli bra. Berätta om någon bok skriven i första person som du gillar eller inte gillar.


Boktjuven av Markus Zusak är en underbart berättat historia. Dödens allomfattande perspektiv ger berättelsen om Liesel Meminger och hennes liv i Nazityskland färger man sällan anat.

2. Berätta om en bok om eller av en journalist.

Elin Wägner var bl a journalist, feminist och fredskämpe förutom författare. I sina romaner utvecklade hon sitt engagemang i samhällsfrågor, rösträtt, jämlikhet osv. I Pennskaftet, skriven för ett hundra år sedan, beskriver hon ett antal kvinnliga journalister och hur de slits mellan familjeliv och arbetsliv.

3. Jante styr Sverige och jag vill att du berättar om en bok där jantelagen gäller.

Här har vi frågan som ligger bakom mitt försenade svar. Jag vet inte, jag kommer inte på en enda bok. Kanske har någon annan ett förslag?

4. Vad jiddrar du om? Det hade jag en elev som brukade fråga när han tyckte att jag snackade obegripligheter eller ren skit. Berätta om en bok som du tycker är rent jidder.

Jag vacklar mellan att bekvämt ge upp här också, eller nämna en hel genre. Det är nämligen så att böcker som jag upplever som rent jidder läser jag inte ut, därför är det svårt att prata om någon speciell bok. Jag väljer att nämna en hel kategori: Tyvärr upplever jag samtliga böcker av de sk svenska deckardrottningarna som rent jidder, och väljer att avstå från att fundera över vad det säger om samhället att de säljs i så stora upplagor.

2 kommentarer:

  1. Pennskaftet hade jag med i veckans Tematrio med olästa klassiker. Boktjuven vill jag också läsa!

    SvaraRadera
  2. Oh så härligt att ha båda de böckerna olästa!

    SvaraRadera