lördag 27 februari 2010

Jordbävning i Chile

och jag följer nyhetsflödet på Twitter, hör dödstalet stiga och hör också om hur Påsköarna evaktueras inför den tsunamivåg som rusar över Stilla Havet, hör att Hawaii börjar förbereda sig och oroar mig för kära vänner som lever där.

De snabba kommunikationsmöjligheterna sociala medier innebär gör att avlägsna platser plötsligt är mindre avlägsna, att människor på söderhavsöar inte bara är vackra och iklädda bastkjol utan faktiskt människor som du och jag. Det är svårare att vara provinsialistiskt navelskådande när man vet att en människa man pratat med, utbytt tankar och erfarenheter med befinner sig mitt i det kaos man ser på tvn eller läser om i tidningarna.

Det är bra för världen. Inte jordbävningen eller tsunamin, men de minskade avstånden mellan människor på individbasis.

Jag hör också att Läkare utan Gränser är på väg till Chile, har du råd så ge dem gärna lite stöd.

3 kommentarer:

  1. SV: Tack för en så fin kommentar, den lös upp min dag. Jag skall minnas dina ord, tack!

    /Saivo

    SvaraRadera
  2. Det gläder mig, det är ju inte så långt från Skåne till Jämtland att man inte kan mötas, om man tar internetvägen.

    SvaraRadera
  3. För din skull finns det. Absolut. Sjuk?

    SvaraRadera