måndag 8 februari 2010

Demokrati är värd att slåss för

2 svenska soldater har stupat i Afghanistan. Det är en tragedi för deras familjer och anhöriga, givetvis, och jag tror de flesta av oss beklagar att det var nödvändigt. Jag tror också de flesta av oss är medvetna om att människor dör i krig.

Den svenska styrkan i Afghanistan består inte av värnpliktiga som kommenderats dit, den består av män och kvinnor som frivilligt sökt tjänsten, av olika anledningar givetvis men bland annat, i de flesta fall, utifrån insikten om att demokrati är inget man får. Demokrati är inget som självklart bara finns. Det är något man måste kämpa för att uppnå, och kämpa för att bibehålla.

De 2 stupade soldaterna förs tillbaka hem till Sverige nu. Jag hoppas att de kommer att tas emot som de hjältar de faktiskt är. Att deras familjer får respekt och stöd, både ekonomiskt och på andra sätt, och att de slipper stå ut med att deras fallna bröder, makar och söner görs till politiska slagträn.

2 kommentarer:

  1. Intressant, du själv använder ju soldaterna som ett slagträ för att hävda att insatsen görs för demokrati, när den egentligen skyddar Karzai och hans krigsherrar som vann valet genom omfattande valfusk.

    SvaraRadera
  2. Nej, Chri$, det gör jag inte. Läs igen: "Den svenska styrkan [...] består av män och kvinnor som frivilligt sökt tjänsten [...] bland annat [...] utifrån insikten om att demokrati är inget man får. Demokrati är inget som självklart bara finns" Jag pratar överhuvudtaget inte om varför insatsen görs, jag pratar om de orsaker jag hört nämnas, om och om igen, till varför människor valt att söka tjänsten. Jag hoppas du förstår skillnaden?

    SvaraRadera