De eleverna måste vi försöka hitta något bättre alternativ för. Om inte eleverna kommer till skolan, så kanske skolan får komma till eleverna, säger Mats Gerdau, ordförande i arbetsgruppen [...]Det är väl att ge upp i dag när så många elever inte är i skolan. Då måste man hitta andra metoder för att nå dem. De ska lära sig det de behöver lära sig, i vilken form det sker måste vara underordnat [...]Inspirationen kommer från England och Nya Zeeland där skoltrötta elever erbjuds kontakt med mentorer dygnet runt i virtuell miljöModellen man inspirerats av kallas Not School. Det är en tämligen kostbar historia:
All of the researchers are provided with an iMac computer, printer and constant internet access at home, with access to other equipment such as a digital camera, scanner and graphics tablet, and technical support.Samtliga researchers, som eleverna kallas i projektet, har dessutom möjlighet att ha kontakt med sina lärare, mentorer benämns dessa, 24 timmar om dygnet. Om det också är sju dagar i veckan, 52 veckor om året, framgår inte. Visst låter det fantastiskt? Men vänta, det stod något mer längre ner på sidan:
The project is aimed not only at those excluded from school, but also at young people who do not attend because they have been bullied, are phobic, ill or pregnant, although they may still be quite willing to learn. It was found that Notschool.net does not work for those who are in short-term care placements or temporary hostel accommodation, are completely disengaged from learning, or are living in a severely dysfunctional family where there is no support from any carer.Jag talade om detta tidigare: distansundervisning är ett alternativ, men inte för alla. Det kräver självdisciplin, och det kräver att man har förmågan att be om hjälp. Och det kräver att man har möjlighet att studera hemifrån. Det kräver dessutom att man har en fungerande dator, internetuppkoppling och, för många, någon som då och då sätter lite press på en så att man faktiskt sätter sig vid datorn.
Även på Skolverkets sida finns en presentation av Not School, där elevgruppen beskrivs lite annorlunda:
NotSchool har utvecklats för dem som under en lång tid har befunnit sig utanför undervisningssystemet och är utslängda och omotiverade. Det behöver inte innebära att konceptet fungerar för alla elever. NotSchool har inte utformats för högpresterande och väl motiverade elever och jag tror inte att formen passar yngre barn.Nej, inget koncept fungerar för alla elever, och även om Not School kan vara oerhört givande för en del, så finns det andra som behöver andra modeller, och aldrig någonsin får vi tappa bort helhetensperspektivet. Kom ihåg, ber jag, att skolan är mer än ett bibliotek, det är också en social arena där elever bör få tillfälle att lära sig sociala normer, demokratiska värden och den svåra konsten att umgås med andra individer i ett samhälle.
Vem ska betala för detta, förresten?
Jag håller fullständigt med. Dessutom, som jag skrev i en kommentar i min blogg:
SvaraRadera"Det är inget fel på nät-skola som komplement, men risken är att det blir den enda lösningen. Man hänvisar till att man tillhandahåller nät-skola och tycker att man gjort nog."
*nickar instämmande* absolut, en ständig fara med alla åtgärder, förnyelser, omarbetningar och vad man nu väljer att kalla det är denna vilja att luta sig tillbaka med armarna i kors och säga att nu har vi ju gjort det här! Det räcker väl?
SvaraRaderaJag håller med dig om att man lär sig inte bara ämnena i skolan. Jag tror det finns mer att göra än nätskola. Varför inte fråga lärare vad de tror?
SvaraRaderaJa, varför frågar man inte lärarna? Det finns ju referensgrupper med speciellt utvalda lärare (Björklunds gamla religiösa mellanstadielärare, tex) men jag tror ärligt svaret är: för att det i den nedsvärtningskampanj som pågår nu både mot lärarkåren och skolan (flumskolan och sånt trams) skulle skicka motsatta signaler om man plötsligt frågade lärarna, dvs erkände att lärare faktiskt vet vad de håller på med. Det stämmer inte riktigt med Björklunds intentioner. Så krasst tror jag det kan vara.
SvaraRadera