fredag 30 januari 2009

Kulturfyran

Veckans kulturfyra handlar om själva drivkraften bakom dagens kris: pengar!

Vad skulle du göra om du vann 2 miljarder? Aftonbladet hade nyligen en artikel där en man berättar om vilket helvete hans liv blev efter att han vunnit storvinsten. Jag tog upp det i ett inlägg, för min del tror jag inte på att pengar inte kan göra en lycklig. Utan pengar oroar man sig för väldigt mycket. Så nu undrar jag förstås:


1. Vad skulle vara det första du skulle göra om du vann 2 miljarder kronor?


Bli glad

2. Det som förstör livet för många, både den som har mycket pengar och den som har lite, är det där omättliga begäret som aldrig blir nöjd: girigheten. Vad är din svaghet när det gäller pengar, vad har du lättast för att slösa på mer än du borde?

Jag är inte säker på att jag tolkar frågan som den är avsedd att tolkas, men svaret blir familj och vänner.

3. Om du skulle skänka något till något välgörande ändamål: vad skulle du skänka till?

Läkare utan gränser, Röda Korset, forskningsprojekt, utbildningsprojekt, ungdomsprojekt etc

4. Om du skulle satsa en del av pengarna i något kulturellt, vad skulle det vara? En film? Sponsra en författare? Sätta uppe en teater? Köpa in konst?

Jag skulle köpa den lilla nedlagda bensinstationen jag tittat på, bygga om den till replokaler, anställa vettiga musikintresserade fritidsledare och låta unga band spela till så låg månadskostnad som möjligt. Sen skulle jag ge en konsert varje månad där banden fick stå på scenen och känna på publikens jubel.

2 kommentarer:

  1. Applåd för dig! Tänk om det fanns billiga replokaler och fler smågig, visst vore världen lite bättre då? ;)

    SvaraRadera