torsdag 22 januari 2009

Obama insvuren

Jag hörde Obamas tal medan jag diskade/lagade mat/strök skjortor/körde bil/målade om/dammsög....
Var det verkligen bara här vi satt i soffan och såg det koncentrerat? Det är en stor händelse i den engelskaspråkiga sfären, större än vanliga presidentinstallationer, och det var en bra tal. Obama talade om vikten av samarbete, solidaritet och generositet. Han talade om hur vi måste dela med oss, fokusera på det som betyder något och tänka långsiktigt, inte på hur stor vinst vi idag kan stoppa i vår egen ficka utan på hur vi kan planera så att det räcker till flera, och flera dagar, istället.

Jag funderar på varför så många känner ett behov av att visa hur aktiva de är, hur effektivt de multitaskade och inte bara förslösade tiden med att sitta framför tvn, trots att det var en historisk händelse? Det ingår i mitt jobb att planera in sådana här saker i direktsändning om möjligt. Och tack vare en uppmärksam person slapp jag se det på den lilla datorskärmen med de burkiga högtalarna *tackar och bockar*, men jag funderar på om det är just detta som gör det ok för mig att säga högt att jag inte målade om huset, skurade trappan eller planterade om blommor utan just såg på talet? Kanske är jag lika illa jag som någon annan?

Jag undrar om det är bra i längden, detta, att vi inte kan göra en sak i taget utan att ha dåligt samvete för de andra sjuttioelva sakerna vi inte gör? Jag tror vi, som samhälle, skulle må bättre om vi lärde oss göra en sak i taget, och göra den bra. Denna ultraeffektivitet skapar mer stress än fri tid.

Dagens läxa: gör en sak i taget.

4 kommentarer:

  1. Jag brukar ha jättesvårt att göra en sak i taget pga min ADHD. Därför klarar jag knappt av att titta på tv om jag inte har något för händerna. Ändå satt jag klistrad framför tvn i typ en timme under ceremonin, helt tagen.

    Att kunna koncentrera sig är lite av en bristvara tror jag. Jag märker det att folk blir imponerade när jag berättar om hur rörig jag är, som om det vore beundransvärt att inte kunna ha ETT fönster uppe samtidigt utan minst fem så jag aldrig behöver vänta in när sidan laddas. Själv tycker jag att koncentration är en lyx.

    SvaraRadera
  2. Att koncentrera sig, fokusera, göra en enda sak tills den är alldeles färdig är en lyx och en ynnest få förunnad i dag. Idealet är ju precis som du beskriver, multitasking, massor av saker på gång hela tiden. Inte fullt lika roligt för den som inte kan låta bli att multitaska hela tiden =/

    SvaraRadera
  3. Jo jag strök skjortor. Och som man är det väl ungefär så långt man kommer i multitaskande - stryka och lyssna samtidigt. I och för sig tråkigt att jag inte hann göra en sak i taget...

    SvaraRadera
  4. Ibland är det ju så att man måste, sånt är livet på en pinne, särskilt idag med alla de små sysslor som blivit måsten i de samhällen vi byggt oss. Och ibland är man rationell och gör två sysslor samtidigt för att frigöra lite tid senare. Jag funderar på om det finns någon tanke bakom, eller om det bara blivit så att liven vi lever blivit så fyllda av alla dessa små saker som är så enkla var för sig men blir så tidsslukande tillsammans?

    SvaraRadera