söndag 18 januari 2009

varför debatten är viktig

Debatten kring Gömda rullar vidare. Marklundskans genmäle i Expressen placerar fokus på syftet med berättelsen, att belysa en misshandlad kvinnas utsatta situation när människor omkring henne förringar det hon varit med om, slätar över och vill jämka.

Debatten är viktig, den visar tydligt vilken tyngd det skrivna ordet har, och den visar betydelsen av källkritik. Jag nämnde tidigare att Gömda varit en del av min arbetsvardag under de senaste åren, och hur den var gång lett till diskussioner kring frågor om källgranskning, sanning och sannolikhet, poetisk frihet, vinkling etc. Läsarna har trott på boken, tagit Mia till sitt hjärta. Mannen med de svarta ögonen, som enligt Marklundskan senare uttalanden är en fiktiv karaktär, har väckt misstänksamhet och rädsla mot män från arabiska och persiska språkområden i största allmänhet, i synnerhet efter att läsarna letat fram uttalanden från Marklundskan där hon bestämt hävdar både att Gömda är en faktabok och att allt är sant, inget behövde läggas till för sanningen var tillräcklig. Inget, alltså inte heller någon fiktiv man med svarta ögon.

Marklundskans syfte med Expressentexten är sannolikt vällovligt, men hennes trovärdighet är skadeskjuten, och hon har själv laddat bössan med sina tidigare uttalanden kring boken.

Det vi kan lära oss av debatten kring Gömda är att det behövs betydligt mer kritisk läsning i skolorna idag. Inte bara källgranskning i samband med egna presentationer, utan de små bokrecensioner som lämnas in för att visa att man faktiskt läst en bok bör, redan från tidig ålder, utökas med en kritiskt granskande diskussion kring boken, i synnerhet kring den idag så populära genren dokumentärroman, dvs till synes sanna berättelser, ofta djupt rörande, återgivna av människor som hävdar att de lyckats ta sig ur veritabla helveten och gå vidare. Vad är budskapet? Vill författaren säga något till oss med sin bok? Vem är författaren, var kommer h*n ifrån, var står h*n politiskt? I vilket historiskt sammanhang är boken skriven och utgiven från början? Och vilka författartekniska grepp har författaren använt sig av för att förstärka sitt budskap? Inte för att förstöra läsupplevelsen, men för att fördjupa den, förstärka den och för att låta eleverna infoga texten de läst i ett sammanhang, så att de börjar kunna se helheten och inte bara delen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar