fredag 16 januari 2009

Tiden går

Köpte mig nya kängor idag, de gamla trotjänarna släpper in både väder och väta och får gå till de sälla skomakerierna. Det blir tredje paret som nöter Hvilans trappsteg. Är det verkligen så lång tid? Sant är att det första paret hängt med ett tag när jag började, men ändå. Tredje paret kängor, det är en väldig massa år.



Jag undrar hur världen kommer att se ut när dessa är utnötta? Färre bilar och mer kollektivtrafik, hoppas jag. Skattefinansierad, kostnadsfritt för den som åker. Färre semesterresor med flyg, eftersom tågen rustats och går i tid, ofta och är bekväma och snabba. Och skattefinansierade, nästan fullt ut. En hundralapp mellan Göteborg och Stockholm verkar lagom som egenavgift. Inga plastkassar i butikerna, bara tygkassar och engångskassar i papper för den glömske. Mindre plast. Bättre villkor för studerande, högre bidrag och ingen ränta på studielån. Internet överallt, skattefinansierat det också. FRA bara ett skämt om korkade politiska beslut en gång för ett antal år, och val, sedan. Stora, välutrustade och väl uppdaterade bibliotek i de köpcentra som går omkull nu i finanskrisen.

Jo, vi hänger ihop ett antal år, mina kängor och jag, men det är inga eoner av tid vi pratar om, så vänta inte med att börja anpassa er till det nya. Vi kan ju inleda med att skrota FRA, sådär genast och direkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar