torsdag 8 januari 2009

Kuturfyra - två i en

Jag trodde Kulturfyran tagit långt jullov, men inser nu att jag missat en vecka. Jag hoppas det är ok att jag därför tar två på en gång?

Först, Kulturfyran från December 31, 2008

2008 har varit ett år då mycket nytt hänt mig och jag har lärt känna nya människor, fått nya vänner och upptäckt massor av ny musik och jag har förverkligat några av mina små drömmar.

1. Ett band jag upptäckte 2008 är Vampire Weekend. Har du hittat någon ny musik 2008?

Ja, det har jag ju... väl... det måste bara bero på åldern att jag inte sådär i brådrappet kommer på vad jag upptäckt 2008 och vad jag upptäckte 2007... Jo, Pandemonium upptäckte jag ju på sätt och vis faktiskt i December, och Blodsrit snubblade vi väl lite till mans över i juni, när en bigott rektor valde att sparka en nyanställd lärare på grund av lärarens hobbymusicerande?

2. Jonas på Kattkorgen är en av de nya vänner jag fått via bloggvärlden. Har du fått någon ny kontakt via bloggvärlden? Eller hittat en ny favoritblogg?

En skock, se bloggrollen

3. Jag såg Leonard Cohen i Globen. Det var en av mina smådrömmar som förverkligades. Har du någon liten dröm som du förverkligat under 2008?

Min äldste son tog studenten.

4. När du tänker tillbaka på 2008, vilken händelse är den första du kommer att tänka på då?

Min äldste son tog studenten. (Det ekar inte här inne, men det är det första som dyker upp i tanken. Barnen är trots allt alltid närmast.)


Hej vad det går, då tar vi nästa:

Det här är den första kulturfyran år 2009. Den måste så klart handla om det nya året. Själv har jag fått tag på två biljetter till Jean Michel Jarres konsert i Stockholm. Att uppleva den konserten är en av de händelser jag verkligen ser fram emot i år.

1. Har du avgett något nyårslöfte?

Ja

2. Vilken är den första boken du ska läsa eller har läst i år?

Neverwhere av Neil Gaiman. Han dyker ofta upp i min tillvaro på ett eller annat vis.

(nu har jag länkat så många gånger till AdLibris.com att det inte alls skulle kännas fel med en liten rabatt som tack)

3. Vilken är den första filmen du har sett eller ska se i år?

Men oh, året är en hel vecka gammalt, vilken var den första? Kate and Leopold, tror jag? Ursöt feelgood-kräveringetavtittaren-film

4. Vilket kulturevenemang ser du mest fram emot i år?

Megadeth i Malmö, utan tvekan (äntligen en fråga som inte krävde långt och potentiellt farligt grävande i minnesarkivet!)



Två till priset av en, håller jag på att bli ett lågprisvaruhus? Har jag kanske alltid varit det, utan att veta om det? Berätta det skonsamt isåfall.

2 kommentarer:

  1. Två för en hos mig också! :-)

    Jag har för mig att jag har läst "Neverwhere", men minns den inte riktigt... Om jag ska läsa en (1) annan bok av honom, vilken ska jag välja?

    SvaraRadera
  2. Svårt att svara på när jag inte känner dig. Tycker du om sagor rekommenderar jag Stardust, är du mer lagd åt det existensiella vore kanske American Gods något? Tycker du om serier tycker jag absolut du ska läsa Nocturnes and Preludes, första delen i Sandman-chronicles (men var beredd på att du kommer att vilja läsa nästa del, och nästa del och nästa också), föredrar du omväxling rekommenderar jag hans novellsamling Dreams and Mirrors.

    SvaraRadera