onsdag 25 juni 2008

Dygnsrytm

Jag har ingen öppen räknare på antal besökare på den här sidan. Det finns många orsaker till det, men en räknare finns det. Och när jag tittat på den kan jag konstatera att de flesta av dem som läst här, i likhet med mig, är nattmänniskor. Jag undrar stillsamt om det är en tillfällighet, eller om nattmänniskor och dagmänniskor faktiskt har lite olika intressen och värderingar här i livet?

Det är ju, som många säkert känner till, vetenskapligt påvisat att det faktiskt finns dagmänniskor och nattmänniskor, eller morgonmänniskor och kvällsmänniskor, om man föredrar de beteckningarna. Att det läggs värderingar i detta vet vi också, det är inget att hymla om.

Frågan är bara varför? Varför är det finare att vara pigg och aktiv klockan åtta på morgonen än kreativ och effektiv klockan ett på natten? Jag vet inte, men jag tvivlar på att det bara är industrialiseringen som ligger bakom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar