torsdag 7 augusti 2008

Keps-krock

Magdalena Ribbing skriver i DN om det ständigt aktuella ämnet huvudbonader i skolan. Ribbing är tydlig med att där inte är könet som ska vara avgörande
om det finns en regel i skolan om att kepsarna ska tas av inomhus så ska den gälla både för pojkar och flickor
utan istället bör det
finnas en klädkultur i skolan, bestämd av ledningen helst i samråd med elevernas företrädare. En del skolor accepterar huvudbonad inomhus, andra inte. I somliga kulturer är mössan-huvudbonaden en markering av tillhörighet i någon form av grupp. Det är fortfarande då skolledningens sak att besluta om dessa gruppers symboler ska accepteras i skolan
So far so good, inte sant? Samma regler för alla, är mössan/huvudbonaden en kulturell markering av tillhörighet av ett eller annat slag kan det vara rimligt att göra undantag i en överenskommen klädkod. Det tror jag är få som har invändningar emot, i synnerhet om man faktiskt skriver in det i överenskommelsen redan från början. Men sen kommer problemet:
Keps kan knappast räknas till kulturella huvudbonader som kippa, turban, schal
Keps kan knappast räknas till traditionella kulturella huvudbonader, men är den inte en viktig tillhörighetsmarkering i vissa ungdomskulturer av idag? Både modell, färg och sätt att bära den skickar, om jag förstått saken rätt, budskap till initierade i omgivningen om bärarens kulturella tillhörighet. På samma sätt som sättet att bära en schal kan berätta något om bärarens bakgrund och tillhörighet, ffa i samband med övrig klädsel, hållning och andra sociala markörer, kan kepsen berätta något om bärarens bakgrund och tillhörighet.

Och här uppstår ofta en kollision. Vuxenkulturen i skolan, representerad av lärarna och föräldrarna i första hand, kolliderar med ungdomskulturen och rätt som det är har vi ett alldeles onödigt ställningskrig.

Hur kan vi göra för att slippa undan det? Om fokus ligger på huvudbonaden i skolan är det svårt, ibland rent omöjligt, för läraren att lära ut och eleven att lära in. Och det är dumt.

2 kommentarer:

  1. Jag håller helt med dig där. det är svårt att säga att en viss kulturs regler är ok men andras inte. Ungdomskultur är en kultur och den kan mycket väl vara viktig för ungdomarna. Vem säger att vi vuxna är de som ska bestämma över hur viktig relgerna är för ungdomarna och mycket riktigt som du även påpekar, det viktiga är utbildningen, inte huvudbonaderna.

    Förövrigt ett litet svar finns nu i min blogg om du är intresserad. http://theperny.blogspot.com/2008/08/fortsttning-p-barnvaktsdiskussionen.html

    SvaraRadera
  2. Givetvis är den viktig för ungdomarna, den är i de flesta fall en del av identiteten, i en ålder när formandet av den egna identiteten pågår dygnet runt är det extra känsligt och kränkande att inte bli tagen på allvar.

    SvaraRadera