måndag 18 augusti 2008

SJ är bättre och billigare än någonsin!

SJs ordförande Ulf Adelsohn berättar idag i Expressen för oss hur det ligger till. SJ är billigare än det någonsin varit. "En resa mellan exempelvis Stockholm och Göteborg kan därför aldrig bli dyrare än 1 163 kronor i andra klass". Det är inte särskilt billigt, Ulf, i synnerhet inte i betraktande av hur lättsamt ni tar på det där med att hålla tider och service och sånt. Biljettsystemet är inte krångligare än flygets. Varför måste det öht vara krångligt? Är det en statussymbol i sig?

Nej, usch, Ulf, ditt skryt luktar inget vidare. Jag har alltid åkt tåg, härs och tvärs över landet sedan jag var tolv (och det är ett tag sen, tro mig!) och ni har bara blivit sämre. Sämre på att passa tider, sämre på att koordinera avgångar, sämre utbud på avgångar, sämre på resor på tvären i landet (och det hade jag aldrig trott var möjligt!), sämre ersättningsbussar. Och högre priser.

Tåget är miljövänligare än flyget. Gör det också bekvämare och mycket billigare, bygg ut spåren om det är där problemen sitter, håll tiderna, koordinera avgångarna så man faktiskt kan ta sig från Norrland söderut även om helgdagsaftnar så kan du få skryta i tidningen sedan, och jag lovar att inte håna dig.

Men som läget är nu skryter du med ingenting, och framstår som en pompös fjant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar