måndag 25 augusti 2008

Skolmorgon

Det är mycket om skolan i morgontidningarna, och det mesta är som vanligt elände. Därför väljer jag att börja med Sydsvenskan, som valt en annan vinkel på det hela. Två högstadieelever, en tjej och en kille, får berätta hur de upplever skillnaden mellan hur killar och tjejer behandlas. Intressant, varje lärare borde ägna två minuter åt den artikeln, ty varken han eller hon upplever skolan som helt jämställd.

SvD och DN berättar båda om de bägge lärarfackens krav på extra stöd till svaga elever och skolor med låga snittresultat.
Lärarfacket tycker inte att kommunerna har lyckats ta sitt ansvar som huvudmän eftersom skillnaderna i studieresultat mellan olika grundskolor har ökat.

- Man ska ha samma förutsättningar i skolan var man än bor i Sverige, och vilken socioekonomisk bakgrund man än har. Den väg vi ser på kort sikt är att staten omedelbart går in och ger riktade bidrag, säger Per Wadman.
Jag tror jag nämnt det vid något tillfälle i den här bloggen, har jag inte, hur vansinnigt det är att överhuvudtaget lägga ett sparkrav på skolan. Utbildning av hög kvalitet kostar stora högar med pengar, och jag tror inte det finns någon politiker någonstans i landet som är villig att ställa sig upp coh säga att de medvetet sorterar bort vissa elever. Alla barn, utan undantag, har rätt till en högkvalitativ utbildning, det är den viktigaste investering i vår framtid vi gör.
 Vi vill se öronmärkta pengar direkt till grundskolan. Pengarna bör användas för att anställa fler lärare, framför allt fler speciallärare där det behövs, säger Per Wadman, vice ordförande.

Skälet är senaste statistiken från Skolverket som visar att andelen behöriga elever till gymnasieskolans nationella program i år är lägre än på tio år. Samtidigt visar nya siffror att andelen elever som fått högsta betyg i viktiga kärnämnen är högre än på länge.

– Detta är en helt oacceptabel utveckling som tyder på att klyftorna ökar i svenska skolan, säger ordföranden i Lärarnas Riksförbund, Metta Fjelkner.
Så vi är än en gång tillbaka till startpunkten: politiker, lägg er inte i detaljerna, det har ni varken vett eller utbildning eller erfarenhet till. Betala bara vad det kostar och låt skolverket sköta kvalitetskontrollen. Att gå till historieböckerna för sin skolreform kan kännas lockande, men är förödande för skolan, framförallt för eleverna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar