torsdag 28 augusti 2008

Kulturfyran

Yippi, torsdag. Dags för en ny Kulturfyra. Den här gången delvis i litteraturens underbara tecken.

1. Vilken litterära figur skulle du vilja vara? Från film eller litteratur, eller serietidningen eller från musik eller opera. Var som helst ifrån.
Jag skulle vilja vara Lovis, Ronjas mamma. Med bredband indraget i borgen, datorn driven av kraften från den ständiga vinden över murkrönet.

2. Finns det någon romanfigur - eller filmfigur eller seriefigur - du tycker är lik dig?
Jag skulle vilja att det var Lovis, men jag är nog mer lik Mattis, minus skägg och en dryg halvmeter.

3. Finns det någon bok som fångar dig så när du läser den att du känner saknad när du läst klart boken. Som en värld du vill vara kvar i?
Många, ofta. Just nu Pillars of the Earth av Follet. Jag försöker läsa sakta så att den ska räcka länge, men det går dåligt för jag dras in i den. Någon föreslog att jag skulle lägga den i frysen ett tag =)

4. Finns det någon författare du skulle vilja tillbringa en hel dag tillsammans med? Vem i så fall?
Neil Gaiman, jag tror vi skulle kunna ha trevligt ihop

Det var riktigt svåra frågor den här veckan, svarar jag i morgon skulle jag kanske svara helt annorlunda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar