lördag 31 januari 2009

Listor

Elever vid en skola i Ängelholm fick skriva namnet på den jobbigaste i klassen på en lapp och lämna till sina mentorer. Resultatet skulle redovisas på ett föräldramöte, berättar Sydsvenskan att de läst i Helsingborgs Dagblad. Väljer vi att läsa där får vi veta att det gäller en åttondeklass på namngiven skola. Två flickor i klassen protesterade enligt artikeln mot hur kränkande det skulle kännas för den utpekade, men lärarna stod på sig och det hela slutade i ett föräldramöte där flera föräldrars protester fick slut på äventyret, trots att andra föräldrar stöttade lärarnas agerande. Rektorn på skolan intervjuas i tidningen:
Stämmer det som står i anmälan så är det alldeles uppåt väggarna. Det är absolut inte förenligt med vår värdegrund. Att peka ut klassens jobbigaste elev, vad skulle det kunna leda till som är positivt? frågar sig Olle Nilsson.
Syftet med kuppen får de två mentorerna själva svara för, jag nöjer mig med att säga att nej, det här vara inte rätt tänkt. Generella problem i klassen lyfts på föräldramöten utan att namn nämns. Individuella problem lyfts på utvecklingssamtal.

Jag skulle kunna ägna en stund åt att skriva om vilka processer de två vuxna satte igång i klassen. Jag skulle kunna ägna en stund åt att skriva om vilka gränser de flyttat, eller att skriva om mobbning på föräldrarmöten, men jag väljer istället att berätta om en annan lista.

Det händer nämligen ibland att jag avsätter en stund åt en övning jag fann i en artikel en gång för länge sedan. Det är en rätt enkel övning som kan få förvånandsvärda konsekvenser, och går till såhär:

Jag trycker upp klasslistor med samtliga elevers namn på. Efter varje namn finns ett par tomma rader att skriva på. Eleverna får sedan i uppdrag att vid varje namn, utan undantag, skriva något positivt om klasskamraten i fråga. De får bara skriva positiva saker, aldrig så välmenande kritik eller 'jag vet inte' duger inte, något positivt måste det vara, även om det bästa de kan åstadkomma är 'fin frisyr'. Jag samlar sedan in listorna och sammanställer dem, och lägger till något eget, så att varje elev vid nästa lektionstillfälle får en lista där alla positiva ord om just henne eller honom står att läsa.

Denna övning brukar starta processer den också.

4 kommentarer:

  1. Det låter som en utmärkt övning för eleverna. Därtill lär de sig att inte bara se negativa saker hos varandra utan även de positiva. Fler skolor skulle behöva göra sådant...

    SvaraRadera
  2. Den är verkligen bra, jag rekommenderar alla att åtminstone prova den vid något tillfälle.

    SvaraRadera
  3. Ja är det inte fruktansvärt -absolut inget som kan lösas inom den skolans väggar - även om man gjorde så förr i tiden. Ärendet kommer säkerigen att hamna i någon Europadomstol om några år.

    SvaraRadera
  4. Anonym, jag anar viss ironi i ditt inlägg, ytterligare förstärkt av ditt namn.

    SvaraRadera