fredag 8 januari 2010

Skillnaden på att visa hur man gör och att göra åt

Ni vet det där eventuellt kinesiska ordspråket om mannen och fisken? Ge en man en fisk så är han mätt en dag, lär honom fiska så kommer han att förbli mätt resten av livet. Jag har egentligen inte alls tid med detta, av orsaker jag inte på något vis rår över förlorade jag, vips, två hela dagar precis innan uppstarten av den nya terminen. Vi bryr oss inte om att gräva mer i varför, den eller de (jag är osäker på ansvarsbördan mellan dessa två men tror den väger över rätt rejält åt ena hållet) som orsakade denna reva i tiden borde veta bättre, och så låter vi det ligga där.

Åter till fiskerihistorian. Eller inte, egentligen, för det här handlar om datorer.

Jag skulle bara i all hast vilja påpeka att det är en fasligt stor skillnad på att visa någon, steg för steg eller alla steg på en gång i en eller annan slags lathund, aka manual, hur man gör och låta personen göra manövern, gång på gång tills den sitter; och på att säga 'ja men det är lugnt sörru det fixar jag åt dig'.

Skillnaden ligger inte bara i kunskapsinhämtandet och kunskapsöverförande, det är en skillnad i makt också. I det första exemplet överför man samtidigt med kunskapen en del av makten över manövern till adepten, som framgent har makt och därmed ansvar för att avgöra när manövern skall utföras, och när den skall föras vidare. I det andra exemplet, däremot, verkar man vid första ögonkastet snäll och generöst när man i själva verket svartsjukt bevakar inte bara sin kunskap utan också sin makt och därmed sin position.

Den första metoden kan vi kalla kunskapsöverförande. Det är den som rimligen borde praktiseras i klassrum runt om i landet och i världen. Den andra kan vi kalla något annat. Den förekommer den också i klassrum, där läraren är personen med makten och eleven den andra. Där sker ett utförande, men inget lärande. Det är dumt i en lärandesituation.

Jag har skrivit alldeles för fort och antagligen helt osammanhängande, men tanken dök på förekommen anledning plötsligt upp och kommer att försvinna när jag nu sätter axeln till plogen och fokuserar på det jag skulle behövt ha gjort för två dagar sedan.

Kära elever, jag har sagt det hur många gånger och jag säger det igen - tidsresor är inte bra, vare sig man väljer själv eller knuffas in i gondolen.

*visslar åt oxen att lägga manken till och börjar plöja*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar