lördag 23 januari 2010

Grelsson om hotell och slott

Kloka Elin Grelsson skriver om hur det egentligen inte är just någon skillnad på Paradise Hotel och Stjärnorna på Slottet, ändå räknas det ena som finkultur och det andra som riktig fulkultur. Grelsson skriver:
Den största skillnaden, förutom tävlingsmoment och kanal, ligger snarare i betraktarens öga. På Stjärnorna på slottet samlas folkkära kändisar, beundrade i decennier. På Paradise Hotel är det mediasugna ungdomar. I det förstnämnda fallet handlar det om att ta en grupp människor som den stora massan förväntas se upp till och beundra, i det andra att vi snarare ska skratta åt dem.
Skam till sägandes har jag inte sett något av programmet, jag är usel på att se på TV utan lutar mig helt mot min generalla uppfattning utifrån tidningsrubriker och bloggar när jag nickar instämmande. Finkultur eller fulkultur ligger helt i betraktarens öga, oavsett om det är samma sak som pågår i slott och hotell.
Att fylla, flirtar och sexism får passera obemärkt som familjeunderhållning i Stjärnorna på slottet, men ses som skadligt för barn i Paradise Hotel handlar snarare om deltagarnas status och klass än någonting annat.
Kanske är det så att vilket vi väljer att se handlar mindre om vem vi är än om vem vi vill vara?

9 kommentarer:

  1. Fast skillnaden tycker jag är att i "Stjärnorna på slottet" får människor som är medievana och varit med ett tag i livet berätta om sina liv. I "Paradise Hotel" handlar det mest om att slänga in unga människor, supa de fulla och titta på när de har sex. I Stjärnorna dyker dessa saker upp som de gör när människor umgås.

    SvaraRadera
  2. Jag upptäckte precis att din blogg saknar sökfunktion, går det att fixa?

    Jag har nämligen precis sett filmen "Blindness" och har för mig att du har skrivit om den, eller boken?

    SvaraRadera
  3. Crimson, jag har som sagt inte sett något av programmen, men din beskrivning ger mig intrycket att det ligger en hel del i det Grelsson skriver, håller du med?

    Christermagister, givetvis *viftar med cybertrollspöt* hoppas det fungerar nu

    SvaraRadera
  4. Hon har en poäng-men jag tycker inte att det är hela sanningen. Det handlar mer om stämning-den känns mer upp-piskad i paradise hotel.

    SvaraRadera
  5. Jag skulle sannolikt ställa intelligentare frågor om jag faktiskt sett programmen, men ha tålamod med mig: hur menar du att stämningen påverkar?

    SvaraRadera
  6. Trollspöt ser ut att ha fungerat, men jag hittar inget inlägg om Blindness, eller José Saramago. Jag som var så säker på att det var du som hade skrivit om den... Det var en bra film i alla fall!

    SvaraRadera
  7. Nope, den är jag inte bekant med så det är inte jag... men tack för idén om sökfunktion, det har jag faktiskt inte tänkt på tidigare

    SvaraRadera
  8. Stämningen ja-kanske borde använt ordet handling eller syfte. I Paradise Hotel går allting ut på flirt, intrig och sex. I Stjärnorna på slottet går saker och ting ut på samtal och mänsklig kommunikation.

    SvaraRadera
  9. Olika sätt att interagera, närma sig varandra och umgås, helt enkelt? Kan du, som har större erfarenhet av programmen än jag har (jag lyckades bara se ett halvt program på nätet innan jag blev avbruten och sen glömde jag bort det...) säga om du tycker att de kan ses som två sidor av samma mynt?

    SvaraRadera