onsdag 13 januari 2010

Bokfrågornas ABC

Veckans bokstav i Bokfrågornas ABC är H och den här veckan blir det faktiskt fyra frågor:

Vilken huvudperson i en bok tycker du mest om?


Jag tycker om Jane Eyre. Hon är modig och stark och tar ständigt ansvar för sitt eget liv, oavsett om det gäller att försvara sig mot kusiners orättvisa attacker, uppfostra små fransyskor eller... nej, stopp, alla har kanske inte läst boken ännu? Gör det, ni ångrar er inte!

Vem är den ultimata hjälten i böckernas värld?

Marvin i The Hitchhikers Guide to the Galaxy. Han är en ständigt deprimerad robot som inte alls vill vara med, som stundtals tvingas gå runt runt i cirklar på grund av en olycklig händelse, som tappas bort, återfinns och som till slut lyckas rädda hela världen genom att vara just deprimerad.

Och den ultimata hjältinnan?


Door i Neverwhere är modig trots att hon är rädd, stark trots att hon är rätt liten och svag och behåller hela tiden siktet på det som är viktigt här i livet. Henne tycker jag om.

Vilken är den bästa historiska roman du läst?


Jag är dåligt på att läsa historiska romaner, ofta är de för inriktade på att återge en autentisk miljö och berättelsen är tunnare än spindelväv. Fast Shogun tycket jag mycket om när jag läste den, så den kan jag rekommendera, åtminstone till läsare som är i tonåren (jag har inte läst den sen dess, så jag vet inte om den håller)

2 kommentarer:

  1. Jane Eyre är bra, men den där liftarboken har jag inte lyckats ta mig igenom.

    SvaraRadera
  2. Alla tycker inte om den, men ge den en chans till när du har gott om tid, den är mycket speciell och tankeväckande på ett drastiskt sätt.

    SvaraRadera