onsdag 6 januari 2010

Bokfrågornas ABC

Dags för bokstaven G i Bokfrågornas ABC för att få igång hjärnan inför morgondagen. Två frågor och två påståenden som anknyter till veckans bokstav:

1. Tantsnusk har väl alla hört talas om, men har du läst någon bok som skulle kunna kallas gubbsnusk? Jag har läst de två första böckerna i den sk Millenietrilogin, så ja, det har jag gjort.

2. Berätta om en bok som fick dig att gråta! Händer det ofta att du gråter av böcker?


Nej, det gör det inte. Men Astrid Lindgren kan, som ingen annan. Bröderna Lejonhjärta fick mig att gråta floder, slutscenen grep mig ända in i hjärterötterna när jag läste den, om och om igen under mellanstadiet. I dag griper mig Madickenböckerna hårdare, där finns t ex skildringen av Mias familj så brutalt kontrasterad mot Junibacken-idyllen, en svidande kritik mot alla dem som väljer att bara se solsidan.

3. Berätta om en gammal favoritbok som du ofta återkommer till!

Sven-Eric Liedmans Ett oändligt äventyr har jag ständigt inom räckhåll, den är så full av understrykningar och marginalanteckningar att den vid det här laget mer liknar en kursbok än en bok jag köpte bara för att. Den är så full av klokhet, värme och insikter att jag ständigt hittar något nytt i den, skriven i en så hemtrevligt lättsam ton att varje sida är en fröjd för ögat.

4. I programmet Go´kväll brukar någon känd person bjuda in till en fiktiv middag. Vilka fyra författare, levande eller döda, skulle du bjuda och vad tror du att ni skulle prata om?

Hmmm, svår fråga. Jag skulle kunna välja fyra stycken som jag trodde skulle imponera, jag skulle kunna välja fyra stycken jag ville träffa själv men de ska ju helst ha trevligt de också, eller snarare de i första hand eftersom de vore mina gäster så det bör vara fyra stycken jag tror skulle ha trevligt tillsammans.

Bodil Malmsten, Neil Gaiman, Margaret Atwood och Jeanette Winterson tror jag skulle kunna ha en trevlig afton tillsammans. Vad vi skulle prata om vet jag inte, det beror ju på vilken väg tankarna tar.

2 kommentarer:

  1. Bodil Malmsten är en stor författare, verkar vara himla trevlig dessutom! Ett oändligt äventyr har jag inte läst. Kunde kanske vara något!

    SvaraRadera
  2. Oh, den är fullkomligt underbar, inspirerande och utmanande på samma gång!

    SvaraRadera