fredag 15 januari 2010

Hmmmm

Tre dagar i Linköping, snö, kallt och vackert väder, och som avslutning fick vi den stora äran och glädjen att närvara vid disputationen av Henrik Hegenders avhandling Mellan akademi och profession: Hur lärarkunskap formuleras och bedöms i verksamhetsförlagd lärarutbildning där han granskat hur lärarkunskap formuleras och bedöms i den verksamhetsförlagda delen av utbildningen, det som idag kallas VFU och igår kallades praktik. Läs den, den är ruskigt intressant på många sätt, lättläst och lätt att förstå även för den som inte är helt insatt i ämnet.

Opponent var professor Tomas Kroksmark och jag får väl erkänna att jag hoppade högt av förtjusning när det gick upp för mig. Det är första gången jag faktiskt hört och sett professorn i verkligheten, och han levde upp till de rätt höga förväntningar jag hade. Jag kopierar direkt ur mina anteckningar från disputationen, där jag beskrivit Kroksmark såhär: "inspirerande, pedagogisk, underhållande, varm och sympatisk" och lite senare "konkret, tydlig, konstruktiv i sin kritik, noggrann och klargörande frågeställningar" och som avslutning "tänk att man kan säga så många olika saker så tydligt genom att säga hmmmmmmm".

Vilken härlig eftermiddag!

2 kommentarer:

  1. Jag har också varit på disputation med Kroksmark och det tog ett tag innan jag anade skärpan bakom den milda framtoningen. Låt oss säga så här: Jag vill hellre ha honom som vän än fiende!

    SvaraRadera
  2. Absolut, det finns en skärpa klar som en vinteris som blir ännu tydligare just i och med att han har den framtoningen. Jag är så glad att vi fick denna eftermiddag, det kändes som en belöning.

    SvaraRadera